نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1063
-
الف
+

«زیارت سخی» ؛ وعده گاه عارفانه مسلمانان در کابل

«زیارت سخی» از جمله مکان های مقدس کابل بوده که اهل تسنن و تشیع برای انجام اعمال مذهبی به این مکان می روند.

به گزارش آی فیلم 2، «زیارت سخی» از جمله اماکن مقدس واقع در شهر کابل بوده که اهل تشیع و تسنن برای انجام اعمال مذهبی، دعا کردن و تقسیم نذورات خود در این مکان حضور می یابند.

زیارت سخی

این زیارتگاه، در منطقه کارته‌سخی کابل، پایتخت افغانستان موقعیت دارد که خرقه منتسب به پیامبر اکرم(ص) در سال 1182ق به دستور احمدشاه ابدالی در مسیر انتقال از بدخشان به قندهار مدتی در آن قرار گرفت.

خرقه در کابل، در دامنه کوه مشرف به محله علی‌آباد گذاشته شد. ابتدا قرار بود این خرقه در کابل چند روز بیشتر نماند، ولی به دلیل تکمیل نشدن گنبد آن در قندهار، مدت نگه‌داری این خرقه در کابل حدود ۸ ماه طول کشید. در این مدت افرادی از کابل و نواحی اطراف به زیارت خرقه می‌آمدند.

زیارت سخی

پس از چند روز تعدادی از حاملان خرقه ادعا کردند دو شب پیاپی در خواب دیدند که شخص سبز پوشی که شمشیرش را بر سنگی گذاشته بود، کنار خرقه، با عده‌ای نماز خواند. وقتی از این شخص پرسیدند کیست، آن شخص سبز پوش خود را امام علی(ع) معرفی کرد. گفته شده وقتی از خواب بیدار شدند، دیدند که سنگ مذکور دو نیم شده است. این سنگ اکنون در دیوار شمالی زیارت‌گاه، در جانب کوه، به سنگ ذوالفقار معروف است.‌

زیارت سخی

این افراد پس از رسیدن به قندهار، واقعه را برای احمدشاه ابدالی نقل کردند. او دستور داد در آن مکان، زیارت‌گاهی به نام سخی، شاه مردان ساخته شود. گفتنی است بعد از آن «حیات بیگم» مادر امان الله خان، شاه افغانستان، در پی موفقیت فرزندش برای بازگرانیدن استقلال افغانستان از انگلیس، تعمیر آن را آغاز کرد و بعد ها «آیت الله میر علی احمد حجت» چندین گنبد به آن اضافه نمود.

زیارتگاه سخی

«میر علی احمد حجت» در قسمت جنوبی این زیارتگاه مسجدی را به نام «امام علی (ع)» نیز ساخته است.

قابل آوری است که زیارتگاه سخی در نزد مردم افغانستان از جایگاه ویژه ای برخوردار است و مردم با عقیده خاصی از جاهای دور و نزدیک به زیارت می آیند.

زیارت سخی با ظرافت خاصی توسط کلمه لااله الا الله در نمای بیرون تزیین گردیده است.

زیارت سخی

س غ/ح ح 

نظر شما
ارسال نظر