نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
869
-
الف
+

مرثیه «گریه گهواره» با صدای آوازخوان تاجیکستان

در این گزارش نوحه «گریه گهواره» با صدای مرثیه خوان تاجیکستان را تماشا می کنید.

به گزارش آی فیلم2، تجلیل و بزرگداشت مقام والای حضرت امام حسین(ع) هر ساله در سراسر جهان به شمول کشور های اسلامی و غیر اسلامی توسط عاشقان اهل بیت نبی مکرم اسلام(ص) برای زنده نگه داشتن پیام بلند قیام عاشورا و شهادت سرور و سالار شهیدان و 72 تن از اصحاب ایشان برگزار می شود.

بزرگداشت قیام امام حسین(ع) در مذاهب اسلامی به شیوه های مختلف برگزار می گردد که یکی از جمله مهترین مشترکات بین «شیعه» و «سنی» محبت و مودت نسبت به خاندان رسول مکرم اسلام(ص) بوده و همه ساله در نقاط مختلف جهان مسلمانان به عزاداری نواسه پیامبر می پردازند.

تاجیکستان از جمله کشور های مسلمان بوده که در ایام سوگواری محرم، توجه ویژه ای به این امر دارند و به خصوص در روزهای تاسوعا و عاشورا رسومات خاصی وجود دارد.

بسیاری از تاجیک‌های اهل تسنن در مناطق مختلف این کشور از جمله ناحیه درواز در جنوب و بدخشان در شرق تاجیکستان در ایام محرم با آئین قدیمی «کربلاخوانی»، به ساحت شهدای کربلا ادای احترام می‌کنند و بر مصیبت سیدالشهدا می‌گریند.

«جمعه خان نبات اف» استاد علوم فلسفه و فقه دانشگاه اسلامی تاجیکستان و از پژوهشگران شناخته شده معتقد است، در منابع اصلی حدیثی، تاریخی، رجالی و حتی کلا‌می اهل سنت احادیث و روایات متعددی نسبت به عظمت و جایگاه امام حسین (ع) از دیدگاه پیامبر اکرم (ص) وجود دارد.

روحانیون از جمله ائمه جماعات و خطبای مساجد تاجیکستان در خطبه‌های جمعه منتهی به عاشورای حسینی به ذکر مناقب اهل بیت پرداخته و برای شهادت آن حضرت مرثیه‌خوانی می‌کنند .

در ویدیوی فوق نوحه «گریه گهواره» را با صدای مرثیه خوان تاجیکستانی شنونده هستید.

س غ/ح ح 

نظر شما
ارسال نظر