نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
489
-
الف
+

مسابقه ای برای ادای احترام به تاریخ پرافتخار ملت تاجیک

مسابقات «تاجیکان - آیینه تاریخ ملت» باهدف ادای احترام به تاریخ پرافتخار ملت تاجیک برگزار می شود.

به گزارش آی فیلم 2، مسابقات «تاجیکان - آیینه تاریخ ملت» با حمایت مالی رئیس جمهوری تاجیکستان و به همت وزارتخانه های علوم، فرهنگ، مؤسسه دولتی کتابخانه ملی تاجیکستان، کمیته تلویزیون و رادیو زیر نظر دولت جمهوری تاجیکستان و آکادمی ملی علوم تاجیکستان برگزار می شود.

به منظور کار با جوانان و ورزش، کار با زنان و خانواده، اتفاق نویسندگان تاجیکستان در ترویج و اجرای این مسابقه مشارکت دارد.

بر اساس مقررات، این رقابت، در دور اول و دوم در نواحی تابع جمهوری و دور سوم در نیمه دوم ماه سپتمبر (سپتامبر) در مراکز ولایت مختار کوهستان «بدخشان»، «سغد»، «ختلان»، و شهر «دوشنبه» برگزار خواهد شد.

در نیمه اول دسامبر، چهارمین دوره این مسابقات، برای برندگان مقام های اول، دوم و سوم در «کتابخانه ملی تاجیکستان» برگزار می شود.

این رقابت بین جمعیت کشور اعم از دانش آموزان مؤسسات آموزش متوسطه عمومی، مؤسسات آموزش ابتدایی، مؤسسات آموزش عالی حرفوی، معلمان کلیه مقاطع تحصیلی، فرهنگیان و هنرمندان، بزرگسالان، نمایندگان مشاغل مختلف و سایر اقشار جمعیت کشور به جز معلمان تاریخ و با اشتراک دانشمندان و پژوهشگران رشته تاریخ برگزار می شود.

از شرایط اشتراک کنندگان در مسابقه می توان به داشتن اطلاعات دقیق در مورد کتاب «تاجیکان» و نویسنده آن، «باباجان غفوروف»، توانایی روایت و تفسیر وقایع تاریخی دوره های خاص، شرح لحظات مهم درج شده در اثر، توانایی گفتار و توجیه وقایع تاریخی و نقش آنها در تاریخ مردم تاجیک، آگاهی از وقایع مهم دوره های تاریخی و چهره های تاریخ ساز مردم تاجیک، آگاهی از میراث تاریخی، فرهنگی، مادی و معنوی مردم تاجیکستان، داشتن اطلاعات در مورد بناها و مکان های تاریخی که نشان دهنده تاریخ باستانی ملت تاجیک است، آگاهی از منابع تاریخی و آثار علمی و هنری تاریخ هزار ساله ملت تاجیک اشاره کرد.

این مسابقه از فبروری (فوریه) تا دسامبر 2023 با هدف ادای احترام به تاریخ پرافتخار ملت تاجیک، مطالعه عمیق و همه جانبه کارنامه شایسته نیاکان در طول تاریخ، تقویت حس خودآگاهی ملی، و احیای تاریخ دایر خواهد شد و به این طریق نقش ملت باستانی تاجیک و رهبران فرهنگی آن که در کتاب «تاجیکان» نوشته آکادمیسین «باباجان غفوروف» منعکس شده است، بهتر شناخته می شود.

لازم به ذکر است؛ «باباجان غفوراف» تاریخ‌دان و خاورشناس نامی تاجیک است که در دوران شوروی 10 سال ریاست جمهوری تاجیکستان به مدت 20 سال مدیریت پژوهشگاه خاورشناسی فرهنگستان علوم شوروی را برعهده داشت.

کتاب «تاجیکان» وی در سال 1972 بار نخست به زبان روسی در مسکو منتشر شد و در جمهوری اسلامی ایران و افغانستان نیز به خط فارسی بارها تجدید چاپ شده است و از دیدگاه «امام علی رحمان» رئیس جمهوری تاجیکستان این کتاب برای خودشناسی نسل جوان این کشور بسیار مهم است.

در پیوند با این خبر بخوانید:

به دستور «امامعلی رحمان»؛ کتاب «تاجیکان» «باباجان غفوراف» در ولایت بدخشان توزیع شد

م ا 

نظر شما
ارسال نظر