نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
650
-
الف
+

ویرانه های «راشت قلعه» تاجیکستان بازسازی می شود

«جاوید خوش قدم اف» مسئول اداره اجرایی ناحیه «راشت قلعه» از بازسازی این منطقه تاریخی خبر می دهد.

به گزارش آی فیلم 2، «جاوید خوش قدم اف» مسئول اداره اجرایی ناحیه راشت قلعه بیان داشت که توسعه روستایی، صنایع دستی و گردشگری در این منطقه از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و تحقیقات تکمیلی توسط پژوهشگران انجام شده و تمامی بناهای تاریخی این منطقه امروزه مورد حفاظت دولت قرار دارد.

راشت تاجیکستان

به گفته وی، در گذشته بسیاری از اماکن تاریخی ویران شده و از سنگ و چوب آنها برای ساخت خانه های مسکونی استفاده کردند و هم چنان برخی از قلعه ها و مکان های باستانی به مرور زمان بر اثر زمین لرزه، و برف و باران از بین رفتند. در گوشه و کنار مرکز ناحیه، قلعه های کوچک اما بسیار قدیمی مانند «بارو»، «هنود»، «چاکرقلعه» و «باریکه قلعه» وجود داشت که در اثر بلایای طبیعی کاملاً ویران شدند.

خوش قدم اف افزود: گرچه راشت قلعه در مقایسه با سایر مکان های تاریخی این ناحیه تا حدی تخریب شده، اما دیوارهای برخی از بناها همچنان پابرجاست.

راشت تاجیکستان

ساخت این قلعه به قرن هفتم پس از میلاد باز می گردد و در قرن نوزدهم تا حدودی بازسازی شده است.

جهانگرد روسی «کنت بوبرینسکی» که در سال 1902 از بدخشان تاجیکستان دیدن کرده بود، آورده است: این قلعه در آن زمان به شکل اولیه خود وجود داشت و دارای ساختمانهای مسکونی نیز بود.

راشت تاجیکستان

اهالی قدیمی ناحیه راشت قلعه می گویند حتی تا دهه 30 قرن گذشته برج قلعه نیز وجود داشته، و پس از آن قسمتی از دیوارهای قلعه برای ساخت ساختمان های اداری دهستان راشت قلعه مورد استفاده قرار گرفت و در قسمت شرقی آن ساختمان های مسکونی ساخته شد. 

راشت تاجیکستان

طبق پیش بینی  های اخیر، در آینده نزدیک این قلعه به شکل سابق خود بازسازی خواهد شد و به یکی از مکان های تاریخی جذاب منطقه تبدیل می گردد.

گفتنی است که منطقه راشت، در 240 کیلومتری شهر دوشنبه تاجیکستان موقعیت دارد.

س غ / ح ح 

نظر شما
ارسال نظر