نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1285
-
الف
+

مصاحبه آی فیلم2 با مهمانان افغانستانی و تاجیکستانی نمایشگاه کتاب تهران

وزیر فرهنگ تاجیکستان در مصاحبه با آی فیلم2 از ضرورت حفظ و معرفی زبان فارسی گفت.

به گزارش آی فیلم 2 سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از روز چهارشنبه 20 ثور (اردیبهشت‌) با حضور وزرای فرهنگ ایران و تاجیکستان در مصلی امام خمینی (ره) با شعار «آینده خواندنی است» آغاز به کار کرده است.

در نمایشگاه سال روان که تا 30 ثور (اردیبهشت‌) ادامه خواهد داشت، تاجیکستان به عنوان مهمان ویژه حضور داد.

«زلفیه دولت‌زاده» وزیر فرهنگ کشور تاجیکستان؛ در مصاحبه با خبرنگار آی فیلم 2 ضمن آرزوی صلح، آرامش و امنیت برای ملت های فارسی زبان عنوان کرد: اکنون وقت آن رسیده است که همه فارسی زبان ها با هم متحد شویم تا رسالت اصلی خود را که حفظ و معرفی زبان ناب و فرهنگ غنی است را به سرانجام برسانیم.

«عصمت الله الطاف» یکی از غرفه داران افغانستانی حاضر در نمایشگاه کتاب تهران پیرامون استقبال مخاطبان از این نمایشگاه به خبرنگار آی فیلم2 اظهار کرد: در سال روان افراد زیادی به غرفه ما مراجعه کرده و تازه های نشر را جویا شدند و درخواست کردند که رمان و داستان های تازه ای در ارتباط با افغانستان به آن ها معرفی کنیم.

«نادر موسوی» یکی دیگر از ناشران افغانستانی مقیم ایران در خصوص آثار انتشارات خود در سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: با 117 عنوان کتاب در این رویداد فرهنگی اشتراک کردیم و در سال جدید تقریباً 17 عنوان کتاب جدید نیز از سوی انتشارات ما در نمایشگاه عرضه شده است.

«بهمنیار مرادی» نویسنده تاجیکستانی حاضر در نمایشگاه کتاب اظهار کرد: ظرفیت های بی شماری برای تقویت روابط فرهنگی میان سه کشور فارسی زبان افغانستان، ایران و تاجیکستان وجود دارد که هیچ گاه به حد لازم از آن ها بهره برداری نشده است.

وی در خصوص تولید آثار مشترک فرهنگی بین کشورهای فارسی زبان بیان کرد: این سه کشور هم زبان در عرصه تولید آثار سینمایی مشترک می توانند فعالیت بیشتری داشته باشند که ما تا امروز نمونه آن را مشاهده نکردیم.

«بهرام موسوی» پژوهشگر معاصر حوزه ایران و افغانستان درباره نقش نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و تاثیر آن بر عرصه فرهنگ و هنری کشورهای فارسی زبان بیان کرد: باید تلاش شود که اهل قلم در افغانستان، ایران و تاجیکستان به ویژه کسانی که در حوزه قلمرو درخشان زبان فارسی هستند تعامل و ارتباط افزون تری داشته باشند چون این تعامل می تواند رشد، پویایی زبان و ادب فارسی را در برداشته باشد و به صیانت از این حوزه عظیم و بی نظیر فرهنگی کمک کند.

لازم به ذکر است، گزارش تصویری از سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در قالب گزارش «نگاه آی فیلم» امشب ساعت 21:50 به وقت تهران، 22:50 به وقت کابل و 22:20 به وقت تاجیکستان از شبکه آی فیلم 2 نشر خواهد شد.

نظر شما
ارسال نظر