نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
497
-
الف
+

رمضان 1402 در افغانستان به روایت تصویر

در این گزارش رسوم و عنعنات باشندگان کابل در ماه مبارک رمضان و انواع افطاری های رایج بین مردم افغانستان دراین ایام را نظاره گر هستید.

به گزارش آی فیلم 2، ماه مبارک رمضان برای مردم افغانستان اهمیت زیادی دارد، مردم این کشور قبل از آغاز این ماه مساجد و حسینیه ها را تمیز می‌کنند و برای ورود به ماه میهمانی خدا آماده می‌شوند.

روزه‌داران در این ماه بیشتر به خواندن قرآن، عبادت در مسجد و شب زنده داری به ویژه در شب‌های قدر مصروف هستند.

به احترام ماه مبارک رمضان اولین روز از این ماه در افغانستان تعطیل رسمی است. همچنین ساعات اداری به میزان 3 ساعت کاهش می‌یابد.

هنگام افطار افغانستانی‌ها همگی برای نماز به مسجد می‌آیند و پس از نماز به خوردن وعده افطار به منازل خود باز می‌گردند. بعد از ادای فریضه نماز و افطار مردم افغانستان به قرائت قرآن کریم روی می‌آورند. عده‌ای از آنها می‌کوشند در این ماه قرآن را ختم کنند.

تواشیح خوانی برای پیامبر گرامی اسلام(ص)، اهل بیت(ع) و برگزاری مسابقات قرائت قرآن کریم در مساجد شهر‌ها و روستا‌های افغانستان از جمله فعالیت‌های مسلمانان در ماه مبارک رمضان در افغانستان است. 

غذاها و خوراکی‌های مردم افغانستان در ماه رمضان

کودکان و نوجوانان هنگام اذان مغرب در کوچه‌ها و سرک های (خیابان‌) کابل خرما، حلوا با نان داغ و بولانی «نوعی نان ویژه افغانستان که با سبزی و روغن» درست می‌شو را میان عابران توزیع می‌کنند.

در بسیاری از مناطق کابل و دیگر شهرهای افغانستان هر شب در هنگام افطار دسترخوان هایی برای پذیرایی از روزه‌داران پهن می‌شود، مردم افغانستان اعتقاد زیادی به افطاری دادن به فرد روزه‌دار دارند و این رسم برای آنها اهمیت زیادی دارد. 

شب‌های قدر هم اهمیت زیادی برای مسلمانان در این کشور دارد، مردم در این شب‌ها با توزیع نذری در میان نیازمندان، شب زنده داری و خواندن دعا و قرآن تلاش می‌کنند که نهایت استفاده را از این فرصت پیش آمده ببرند.

علاوه بر آداب و رسوم مشترک در میان مردم افغانستان، هر شهر و روستا آداب و رسوم رمضانی ویژه‌ای برای خود دارد.

کابلی ها، نزدیک افطار برای خرید انواع ترشی «چتنی»، بولانی و زولبیا مقابل مغازه‌ها صف می‌کشند تا با خود به منزل ببرند.

در ویدیو فوق رسوم و عنعنات باشندگان کابل در ماه مبارک رمضان و انواع افطاری های رایج در این ایام را مشاهده می کنید.

م ا 

نظر شما
ارسال نظر