نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
794
-
الف
+

تجلیل از تلاش‌های «نجیب بارور» شاعر نامدار افغانستانی

در مراسمی با حضور چهره‌های فرهنگی افغانستان و ایران از کتاب «خراسان‌ها» اثر «نجیب بارور»، شاعر نامدار افغانستانی رونمایی شد.

به گارش آی فیلم 2، در مراسم رونمایی از کتاب «خراسان‌ها»، از تلاش‌های «نجیب بارور» شاعر نامدار افغانستانی برای مقابله با هجوم فرهنگ‌های بیگانه تجلیل شد.

آیین رونمایی از کتاب شعر «خراسان‌ها» نوشته شاعر افغانستانی «نجیب بارور» با حضور استاد «علی دهباشی» نویسنده و روزنامه‌نگار، و داکتر «علیرضا قیامتی» استاد زبان و ادبیات فارسی، برگزار شد.

کتاب خراسان‌ها مجموعه‌ای از اشعار پراکنده بارور است که با حمایت‌ها و تشویق‌های «علی دهباشی» جمع‌آوری شده است.

طی این مراسم «دهباشی» اشعار نجیب بارور را یکی از مظاهر درخشان ادبیات فارسی خواند و گفت: «در روزگاری که این حوزه تمدنی تحت آماج حملات انواع فرهنگ ها است، باز هم این شعر فارسی است که مقاومت اصلی را انجام می‌دهد و پیوند دهنده ما در این جغرافیای تاریک است.»

داکتر قیامتی استاد زبان و ادبیات فارسی، نیز در بخشی از سخنان خود در توضیح خدمات این شاعر افغانستانی به ادبیات فارسی گفت: «نجیب بارور به خوبی رسالت شاعری خود را درک  و تمام تلاش خود را وقف آن کرده است. استاد بارور تمام هم و غم خود را برای این گذاشته است که در چنین زمانه ای و در چنین مقطع حساسی، پیوند‌های مشترک را فریاد بزند تا بتوانیم دوباره میراث مشترک خودمان را در حوزه تمدنی خراسان برقرار کنیم. هیچ کس مانند نجیب بارور این شاخصه های تمدنی را نشناخته و فریاد نزده است.»

«علیرضا قیامتی» در ادامه سخنانش ضمن اشاره به تلاش‌هایی که برای جدایی انداختن بین ملت‌های فارسی زبان صورت گرفته است، گفت: «بزرگترین محور اتحاد ما زبان فارسی است، اما زمانی کشورهای استعماری برای اینکه بین ما اختلاف بیاندازند، به تاجیکستان می‌گفتند زبان شما تاجیکی است، به افغانستان می‌گفتند زبان شما دری است و به ایرانی‌ها می‌گفتند زبان شما فارسی است. اما همانطور که نجیب بارور می‌گوید: « تیغ استعمار ما را از وسط دو نیم کرد، اصفهان و کابل و کولاب را تقسیم کرد»

لازم به ذکر است «نجیب بارور» یکی از هنرمندانی است که بر اشتراکات فرهنگی و حفظ آن در میان پارسی‌زبانان تأکید دارد.

«بارور» شاعر جوان افغانستانی، تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته لیسانس علوم سیاسی به پایان رسانده، اما عمده فعالیت‌های او در حوزه شعر و ادبیات فارسی است. تاکنون از او آثار متعددی منتشر شده که در فضای مجازی نیز با استقبال خوبی همراه بوده است.

م ا 

نظر شما
ارسال نظر
پربحث ترین