نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1267
-
الف
+

تصاویری دیدنی از باغ موزیم نگارستان تهران

در این گزارش با باغ نگارستان از مکان های گردشگری در شهر تهران بیشتر آشنا می شوید.

به گزارش آی فیلم 2، اماکن تفریحی در شهر «تهران» زیاد است، یکی از این مکان ها که معمولا به خاطر وجود درختان هوای تمیزتری دارد و اغلب عمارتی تاریخی در آن قرار دارد باغ های تاریخی این شهر است.

اکثر عمارت های داخل این باغ ها به موزیم تبدیل شده اند؛ در این گزارش به معرفی «باغ نگارستان» به عنوان یکی از مکان های دیدنی در شهر تهران پرداخته ایم.

باغ موزه نگارستان

باغ نگارستان در میدان بهارستان تهران موقعیت دارد و از جاذبه های هنری تاریخی پایتخت ایران محسوب می شود که علاوه بر داشتن محیطی باصفا و روح‌انگیز، روایتگر گوشه‌هایی از تاریخ ایران زمین در عهد پادشاهان قاجار است.

باغ موزیم نگارستان در سال 1222 هجری قمری (۱۸۰۷ میلادی) به دستور «فتحعلی‌شاه قاجار» به‌عنوان اقامتگاه تابستانی ساخته‌ شد.

باغ نگارستان

اين قصر باغ در روزگار اوليه خود دارای وسعت زيادی بود اما با گذشت زمان در معرض تخريب‌های بسياری قرار گرفته و از وسعت آن کاسته شده است. 

این بنا دارای 2 عمارت عالی به نام‌های «دلگشا» و «تالار قلمدان» است. اتاق‌هایی با درهای چوبی و 2 تالار بزرگ در طرفین ساختمان مرکزی این باغ وجود دارد.

باغ موزه نگارستان

در وسط باغ حیات خلوت و ساختمان‌های یک طبقه، در قسمت جنوبی حیات تالار مصور و در جبهه شمال غربی نیز حمامی با ستون‌های سنگی حجاری شده است.

باغ موزه نگارستان

آنچه که امروزه به‌عنوان باغ نگارستان شناخته می‌شود، ساختمان‌های دانشسرای عالی است که شامل کتاب‌خانه، فضاهای آموزشی، اداری و فضای سبز است.

تنها بنای قاجاری باقی مانده از این باغ، «حوض‌خانه» است که به موزیم هنرهای ملی تبدیل شده است و در آن نقاشی‌های با ارزشی از هنرمندان معاصر ایران نگهداری می‌شود.

باغ موزه نگارستان

بر دیوارها و تالارهای باغ نگارستان نقاشی‌های متعددی وجود داشته است و دلیل نام‌گذاری این باغ نیز وجود همین نقاشی‌ها است.

باغ نگارستان

در سال 1392 پس از مرمت و بازسازی این باغ ، به‌عنوان یکی از موزیم های دانشگاهی کشور تحت مدیریت دانشگاه تهران قرار گرفت. این باغ، موزیم تاریخ علم نیز شناخته می‌شود و در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسيده است.

باغ نگارستان موزه نگارستان باغ نگارستان باغ موزه نگارستان

علاقه مندانی که به این باغ مراجعه می کنند می توانند از بخش های مختلفی چون عمارت کتابخانه، موزیم کمال الملک، دیوار نگاره صف سلام فتحعلی شاه، مجموعه مجسمه مینیاتورهای مردم‌شناسی جهانگیر ارجمند، مجموعه عکس‌های مردم‌نگاری محمود روح الامینی، فرش‌ها و نقره‌های قلم زنی اهدایی غلامعلی ملول و ... می باشد.

م ا 

نظر شما
ارسال نظر