نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
974
-
الف
+

تلاش برای برگزاری هفته کتاب در ایران، افغانستان و تاجیکستان

«مسعود امینی» مدیر موسسه پژوهشی بایسنغر هرات از لزوم برگزاری هفته کتاب همزمان با ایران در افغانستان و تاجیکستان خبر داد.

به گزارش آی فیلم 2، «مسعود امینی» مدیر موسسه پژوهشی بایسنغر هرات در گفت وگویی به مناسبت سی امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: اتصال مجامع فرهنگی ایران و افغانستان فواید بسیاری به همراه دارد و امیدوارم هفته کتاب به کشورهای افغانستان و تاجیکستان هم تعمیم یابد.

امینی با اشاره به این نکته که برگزاری هفته کتاب و کتابخوانی در ایران بر افغانستان هم تاثیر می‌گذارد، گفت: اگر هفته کتاب در این سه کشور زیر سقف واحدی برپا شود، تاثیر مثبتی در نشر و فروش کتاب و همچنین در زمینه مطالعه در افغانستان و تاجیکستان خواهد داشت.

وی با بیان اینکه اهمیت کتاب و کتابخوانی بر هیچکس پوشیده نیست و کتاب و مطالعه در تمام مقاطع زندگی انسان اهمیت داشته و دارد، گفت: انسان از همان روزهای نخستین تاریخ که با مقوله نوشتن و کتاب آشنا شد، همیشه محتاج به کتاب و آموختن بود.

مدیر موسسه پژوهشی بایسنغر در هرات افزود: در ایران هفته‌ای در ماه عقرب (آبان) با نام کتاب و کتابخوانی مزین شده که امری مبارک است و کاش این هفته در کشورهای همجوار به ویژه افغانستان هم تعمیم پیدا کند، چرا که بیشترین ضربه و آسیب طی چهار دهه جنگ، ناآرامی و بدبختی به کتاب، مطالعه، تحقیق و پژوهش وارد شده است. 

امینی ادامه داد: مردم افغانستان به علت پیشینه تاریخی خود علاقه‌مند به کتاب، مطالعه و به طور کل علاقه‌مند به علم، دانش و تحقیق هستند و خواهند بود.

مدیر موسسه پژوهشی بایسنغر در ادامه با اشاره به این نکته که برگزاری هفته کتاب و کتابخوانی در ایران بر افغانستان هم تاثیر می‌گذارد، گفت: امیدوارم برگزاری چنین هفته‌هایی به کشورهای منطقه و همسایه به ویژه کشورهای هم‌زبان و دارای ریشه‌های فرهنگی مشترک از جمله افغانستان و تاجیکستان تعمیم پیدا کند.

وی همچنین به ضرورت پوشش خبری برنامه‌های هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در رسانه‌های افغانستان اشاره کرد و گفت: بازتاب گزارش این برنامه‌ها در رسانه‌های جمعی افغانستان، قطعا تاثیر خوبی در مجامع فرهنگی دو کشور خواهد گذاشت. در کنار آن اگر رسانه‌های ایران و دست‌اندرکاران برگزاری هفته کتاب از افغانستانی‌های مقیم ایران بخواهند که در مجالس فرهنگی هفته کتاب به ویژه در رونمایی کتاب‌ها شرکت کنند و گفت‌وگوی آن ها در زمینه‌های صنعت نشر در رسانه‌های ایران منتشر شود، قطعا تاثیر بسیاری بر هم‌وطن‌های آنها در افغانستان خواهد گذاشت.

امینی اضافه کرد: در کنار این موارد اگر شرایطی فراهم شود که ناشران و کتابفروشی ها در ایران بتوانند در هفته کتاب به افغانستان سفر کنند و در کشور ما آیین‌ رونمایی کتاب و نمایشگاه کتاب برپا کنند و این برنامه‌ها را پوشش خبری مناسب بدهند، قطعا اتفاق خجسته‌ای رخ خواهد داد. انجام این کارها باعث می‌شود که این فرهنگ نیز در افغانستان رنگ بگیرد و نهادیه شود.

مدیر موسسه پژوهشی بایسنغر در پایان گفت: اگر نمایندگان ناشران افغانستانی در ایران بتوانند در این هفته نمایشگاه‌های کتاب انفرادی یا مشترک با ناشرانی ایرانی برگزار کنند و این برنامه‌ها ثبت شود و انعکاس خبری خوبی پیدا کند، مفید واقع خواهد شد. چنین برنامه‌هایی به پیشرفت فرهنگ مطالعه در ایران و افغانستان کمک می‌کند و افغانستانی‌ها را متوجه این نکته خواهد کرد که آنها هم کتاب تولید می‌کنند و آثارشان در بازارهای فرهنگی جغرافیایی فراتر از مرزهای افغانستان حضور دارد.

سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» از21 تا 27 عقرب (آبان)عقرب 1401برگزار خواهد شد.

گفتنی است موسسه پژوهشی بایسنغر در سال 1394 در شهر هرات تاسیس و فعالیت‌های آن از سال1396 آغاز شد. این مؤسسه در عرصه تحقیقات و مطالعات ادبی، تاریخی و هنری، حفظ و نگهداشت بنا‌های تاریخی، برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی، نشست‌های علمی، همایش‌ها، نکوداشت بزرگان و مناسبت‌های دینی، تاریخی و میهنی، برگزاری نمایشگاه‌ها، برگزاری برنامه‌های مشترک با ادارات دولتی جهت ارتقای ظرفیت کارمندان، مشورت‌دهی به شهرداری و ریاست اطلاعات و فرهنگ جهت زیباسازی شهری، ترجمه، ویرایش و آماده‌سازی کتب و … فعالیت می‌کند.

م ا 

نظر شما
ارسال نظر