نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1147
-
الف
+

«قیامت در زمین کربلا شد» با صدای «دولتمند خالف»

در این ویدیو شنونده پارچه «قیامت در زمین کربلا شد» با صدای «دولتمند خالف» آوازخوان مشهور تاجیکستان هستید.

به گزارش آی فیلم 2، آلبوم موسیقی «دوشنبه کربلا» با صدای «دولتمند خالف» آوازخوان محبوب موسیقی کشور تاجیکستان که طرفداران زیادی در سایر کشورهای فارسی زبان دارد، به عنوان یک اثر مذهبی با موضوع شهادت امام حسین (ع) به ویژه راه پیمایی با شکوه اربعین شناخته می شود.

دولتمند خالف از جمله هنرمندان پیشگام موسیقی کشور تاجیکستان محسوب می‌شود که علاوه بر کسب آموزش‌های مرتبط با خوانندگی و نوازندگی موسیقی دانش آموخته مدرسه موسیقی و دانشگاه هنر تاجیکستان است.

این خواننده و نوازنده تاجیکستانی در بیشتر آثار خود از اشعار مولانا بهره برده و علاوه بر خوانندگی در نواختن سازهایی چون قیچک، دوتار و رباب مهارت داشته و هم اکنون نیز به عنوان مدرس در دانشگاه‌ها مصروف فعالیت است.

از مهم‌ترین آثار او هم می‌توان به «بوم»، «بهار آمد»، «شاه پناهم بده»، «دور مشو» و آثار شاخص دیگر اشاره کرد.

گرچه تا به امروز مجموعه‌ها و آلبوم‌های متعددی از موسیقی مرتبط با مضامین عاشورایی در بخش‌ها، سبک‌ها و گونه‌های مختلف موسیقایی پیش روی مخاطبان قرار گرفته، اما انتشار آثاری که هنرمندانش به نوعی در جغرافیایی غیر از ایران زندگی می‌کنند، می‌تواند دربرگیرنده ابعاد فرهنگی و اجتماعی متعددی در ارتباط با عزاداری حضرت سیدالشهدا باشد و عظمت این رویداد را از پس پرده یک فعالیت هنری مانند موسیقی با جلوه زیباتری نمایان کند.

آلبوم «دوشنبه کربلا» دربرگیرنده 12 قطعه موسیقایی با نام‌های «هنگام محرم شد و هنگام عزا» با شعر «علیرضا قزوه»، «قیامت در زمین کربلا شد» بر اساس ترانه‌های فولکلوریک کشور تاجیکستان، «کربلایی کربلایی کربلا» با شعر مولانا، «ای قوم در این عزا بگریید» با شعر «سیف فرغانی»، «برای خاطرم غم آفریدند» با شعر «بیدل دهلوی»، «نیزه را سرور من بستر راحت کردی» با شعر «محمد علی عجمی»، «شاه حسینم» بر اساس ترانه‌های فوکلوریک تاجیکی، «بوی خوش تو هر که ز باد صبا شنید» با شعر حافظ، «یک حکایت دارم از رسول» بر اساس ترانه‌های فولکلوریک تاجیکی و قطعات سازی و آوازی دیگر بود در قالب یک مراسم رونمایی با حضور چهره های فرهنگی و سیاسی ایران و تاجیکستان  در تهران منتشر شد.

در ویدیو فوق آهنگ «قیامت در زمین کربلا شد» از  آلبوم موسیقی «دوشنبه کربلا» بر اساس ترانه‌های فولکلوریک کشور تاجیکستان را با صدای «دولتمند خالف» شنونده هستید.

م ا 

نظر شما
ارسال نظر