نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1361
-
الف
+

شعری از «انوری ابیوردی» با صدای آوازخوان مشهور افغانستان

در این گزارش آهنگ «ای دیر به دست آمده» را با صدای استاد «عبدالرحیم ساربان» شنونده خواهید بود.

به گزارش آی فیلم 2، «عبدالرحیم ساربان (محمودی)» در هفتم حمل(فروردین) سال 1308 هجری خورشیدی در کابل زاده شد. پدرش «پير محمد» مشهور به آكه پيروی قندهار بود.

ساربان آموزش را در مکتب قاری عبدالله آغاز و سپس در لیسه میخانیکی کابل به پایان رساند.

او از ايام کودکی به هنر آوازخوانی عشق و علاقه داشت و از همان دوران آواز می‌خواند؛ زمزمه‌های كودكانه‌اش پيوسته شادی‌بخش فضای خانواده بود.

«وزیرمحمد نگهت» یکی از پیشکسوتان تیاتر افغانستان که در همسايگی خانواده ساربان می‌زيست، استعداد هنری وی را کشف کرد و او را به تیاتر «پوهنی ننداری» ‌برد تا هنرنمايی کند.

بدين ترتيب، وی در سال 1331هجری خورشیدی وارد کارهای هنری شد و نخستین فعالیت‌های هنری‌اش را که بازی در تیاتر و آوازخوانی بود، زیر نظر استاد «فرخ افندی» آغاز کرد.

در دورانی که ساربان فعاليت‌های هنری خود را با نام اصلی‌اش «عبدالرحيم محمودی» به‌پيش می‌برد در یکی از اجراها، در ميان پرده‌ای، شعری از «ملك‌الشعرا بهار » را سرود که با اجرای اين سرود، تماشاگران به‌طور ممتد، با هيجان وصف‌ناپذير كف می‌زدند و ساربان را تشويق می‌کردند.

يکی از آهنگ‌هایی که باعث شهرت بیشتر ساربان شد، اجرای شعر «خورشید من کجایی، سرد است خانه من»، سروده شاعر ایرانی «ابوالقاسم لاهوتی» بود.

ساربان در عرصه تياتر نيز بازيگر توانا بود.دوستان ساربان وی را دارای حافظه خارق‌العاده‌ می دانستند، به طوری که دیالوگ‌های نقش‌اش را که یک‌بار می‌خواند و نقش خاطرش می‌گشت. وی خود را در قالب همان کرکتر چنان احساس می‌کرد که با خنده‌ها می‌خندید و با گریه‌ها می‌گریست.

ساربان در سال 1368 هجری خورشیدی دچار بیماری شد و دیگر نتوانست به‌فعالیت هنری‌اش ادامه دهد. در سال 1992 میلادی که جنگ های داخلی افغانستان آغاز شد، ساربان و خانواده اش به پیشاور پاکستان مهاجرت کردند.

در سال های مهاجرت سختی های بسیار را تحمل نمود و سرانجام، ساربان روز هفتم حمل(فروردين) ماه 1373 هجری خورشيدی در شهر پيشاور پاكســتان، در 59 سـالگی درگذشــت.

آنچه مسلم است این است که صدای ساربان از همان اول به دل افغانستانی ها و فراتر از آن به دل مردم کشورهای همسایه نشسته است.

در ایران خیلی از ترانه های او توسط آوازخوان های پاپ بازخوانی شد و بسیار هم موفق بود، به عنوان مثال یکی از ترانه‌هایی که توسط ساربان خوانده شده و بعد در ایران اجراهای مختلفی داشت «ملا ممد جان» بود.

«آرام جان»، «ملا ممدجان»، «دل فرزانه»، «شکایت»، «ثریا» و «دلم تنگ آمده» از جمله آهنگ های مشهور ساربان است که بارها توسط دیگر آوازخوان ها اجرا شد.

در ویدیو فوق شعر «ای دیر به دست آمده» از «انوری ابیوردی» را با صدای استاد «عبدالرحیم ساربان» شنونده خواهید بود.

م ا 

نظر شما
ارسال نظر