نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1066
-
الف
+

«فیاض افتخار»؛ امکانات حلقه گمشده تولید آثار ارزشمند در افغانستان است

«فیاض افتخار» در گفت و گو با خبرنگار آی فیلم 2 در کابل از چالش ها و ظرفیت های هنرمندان افغانستان برای تولید آثار هنری گفت.

به گزارش آی فیلم 2، «فیاض افتخار» یک تن از فعالان عرصه سینمای افغانستان در حاشیه جشنواره فلم «دید نو» در مصاحبه با خبرنگار شبکه آی فیلم 2 در کابل از چالش ها و ظرفیت های موجود در این کشور برای تولید آثار هنری سخن گفت.

«فیاض افتخار» بازیگر و کارگردان سینما در خصوص کیفیت آثار اشتراک کننده در جشنواره «دید نو» اظهار داشت: 37 فلمی که در این جشنواره حضور دارند از نظر من بسیار عالی هستند و همه فلم سازان تلاش کرده اند تا با امکانات موجود اثری مطلوب ارائه کنند.

افتخار با اشاره به چالش های خود برای ساخت فلمش عنوان کرد: بعد از مدت سه ماهی که ما بالای فلم ها کار کردیم و کلاس های متعددی که برگزار شد بالاخره این نتایج به بار نشست و خوشبختانه امروز فلم «عذاب وجدان» در این جشنواره برای مردم به نمایش در آمد.

وی در مورد محتوای فلمی که به جشنواره ارائه کرده است، عنوان کرد: موضوع فلم «عذاب وجدان» در ارتباط با کم فروشی و حق الناس می باشد که در بطن زندگی جامعه وجود دارد؛ پیام فلم من به همه اقشار جامعه آن است که مردم در کار خود صادق باشند؛ چون خداوند از حق خود می گذرد اما در خصوص حق مردم خیر.

«فیاض افتخار» با اشاره به دغدغه هنرمندان افغانستان و مشکلات پیش رویشان برای تولید آثار هنری گفت: افغانستان ظرفیت های زیادی برای فلمسازی دارد اما متاسفانه امکانات مالی و اقتصادی ما محدود است و اگر امکانات فراهم شود زمینه برای تولید آثار ارزشمند فراهم خواهد شد.

وی در این خصوص افزود: من هم در روند تولید فلمم با مشکلات زیادی روبرو شدم و حتی ناگزیر بودم برعلاوه کارگردانی در زمینه بازیگری هم ورود کنم و حتی در روند فلمبرداری صدمه دیدم اما با توجه به شرایط فعلی کشور که بسیاری از هنرمندان با توجه به تغییرات پیش آمده ناگزیر شدند افغانستان را ترک کنند؛ از این رو ما تلاش کردیم تا خلا موجود پر شود.

لازم به ذکر است جشنواره فلم «دید نو» توسط رادیو تلویزیون ملی افغانستان و چهار انجمن سینمایی به مدت چهار روز در دو سینمای فعال شهر کابل برگزار شد و فلم ها به صورت رایگان برای مردم به نمایش در آمد.

مراسم اختتامیه این جشنواره نیز با حضور شماری از مسئولان نهادهای فرهنگی و هنرمندان سینمای افغانستان، روز پنجشنبه دهم سنبله در سینما «آریانا» کابل دایر شد و منتخبان بخش‌های رقابتی «بهترین داستان»، «بهترین کارگردانی» و «بهترین مستند» معرفی شدند.

 قابل ذکر است که فلم «عذاب وجدان» به کارگردانی «فیاض افتخار» و نویسندگی «نذیر قاضی زاده» در بخش «بهترین داستان» مقام سوم را به دست آورد.

در پیوند با این مصاحبه بیشتر بخوانید:

اختتامیه جشنواره فلم‌ «دید نو» افغانستان با معرفی نفرات برتر برگزار شد

اکران 37 فلم کوتاه و مستند در جشنواره فلم «دید نو» افغانستان

م ا 

نظر شما
ارسال نظر