نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
4261
-
الف
+

«دیلمان» گیلان؛ سفری رویایی برای عاشقان طبیعت گردی

در این گزارش به معرفی جاذبه های دیدنی «دیلمان» در گیلان پرداخته ایم.

به گزارش آی فیلم 2،  سریال «کوبار» که این روزها از شبکه آی فیلم 2 در حال نشر است، روایتگر زندگی مردم گیلان در کوهستان های «دیلمان» یکی از مناطق دیدنی و سرسبز استان «گیلان» ایران است و درکنار آن فراز و نشیب های ورود یک معلم به نام «ستار امیدوار» با بازی «ارمیا قاسمی» را به تصویر می کشد.

دیلمان

دیلمان از توابع شهرستان «سیاهکل» محسوب می‌شود. فاصله دیلمان از  رشت حدودا 88 کیلومتر است و 25 کیلومتر هم از سیاهکل فاصله دارد.

این منطقه با ارتفاع حدودا 2000 متری از سطح دریا یکی از ییلاق‌های معروف گیلان بوده است. دامداران از دیلمان به عنوان محلی ایده‌آل برای چرای دام‌هایشان استفاده می‌کردند.

نام «دیلمان» به زبان گیلکی، متشکل از «دیل» به معنای محل چرای دام، «ام» پسوند ارتفاع و «ان» پسوند مکان است. با این حساب دیلمان یعنی محل مرتفع چرای دام.

دیلمان

 دیلمان از نظر تاریخی هم ارزش بالایی دارد. این منطقه خاستگاه حکومت‌های «آل‌بویه» و «دیلمیان» به حساب می‌آید.

اشیا قدیمی کشف شده از غارهای دیلمان هم نشان از زندگی باستانی در این منطقه دارد. تخمین زده می‌شود که قدمت حیات در دیلمان به هزاره دوم قبل از میلاد مسیح می‌رسد.

ارتفاع زیاد دیلمان از سطح دریا باعث می‌شود که هوا به طرز قابل توجهی سردتر از شهر باشد و گردشکران معمولا برای مسافرت‌های زمستانی این منطقه را انتخاب نمی‌کنند.

جاهای دیدنی دیلمان

۱. کارونسرای تی‌تی در دیلمان

کاروانسرای «تی‌تی‌ خانم» یکی از جالب‌ترین بناهای این منطقه است. قدمت این کارونسرا به دوره صفویه برمی‌گردد. گفته می‌شود که یکی از عمه‌های سلاطین صفوی به نام تی‌تی می‌خواست که کاروانسرایی ساخته و به نامش زده شود. درنتیجه کاروانسرای تی‌تی خانم ساخته شد. تی‌تی در زبان گیلکی به معنا شکوفه درختان است.

دیلمان

این کاروانسرا با همه ارزش تاریخی‌اش تا چندسال پیش مورد بی‌توجهی قرار داشت. اما چندسالی می‌شود که اداره میراث فرهنگی سیاهکل مسئولیت حفظ و حراست از این بنا را به دست گرفته است.

2. آبشار لونک

آبشار «لونک» یکی از مناطق طبیعی شلوغ و پررفت‌وآمد منطقه است. برای رسیدن به این آبشار باید 22 کیلومتر از جاده را جلو بروید.

آبشار لونک

3. چشمه و جنگل لاریخانی

جنگل «لاریخانی» در 5کیلومتری دیلمان قرار دارد. این جنگل یکی از محبوب‌ترین جنگل‌های ایران است.

 طبیعت زیبا و چشم‌نواز جنگل لاریخانی مسافران بسیاری را به این نقطه می‌کشاند. در دل جنگل لاریخانی، چشمه آب معدنی لاریخانی هم قرار دارد که سر زدن به آن خالی از لطف نیست.

4. روستای اسپیلی

روستای اسپیلی، نرسیده به منطقه دیلمان است. روستایی زیبا با مزارع دوست‌داشتنی شالی و مردم مهمان‌نواز و مهربان. 

5. پیرکوه

پیرکوه در 20 کیلومتری دیلمان واقع شده است. این روستا با شرایط خاص و آب‌وهوایی خود، یکی از زیباترین روستاهای اطراف دیلمان به حساب می‌آید. 

پیرکوه

6. کوه درفک

یکی دیگر از ییلاق‌های زیبا و چشم‌نواز سیاهکل که بالاتر از دیلمان قرار دارد، روستای درفک است.

کوه درفک

این منطقه با داشتن غارهای تاریخی زیاد و طبیعت زیبا، یکی از مناطق مستعد و زیبا برای کمپ زدن است. برای رسیدن به درفک باید 25 کیلومتر از سیاهکل دور شوید.

7. موزیم مردم‌شناسی دیلمان

حمام «میربلوک عضدی»، یکی از بناهای معروف دیگر دیلمان است.

دیلمان

این بنا، 500 سال قدمت دارد. در سال های گذشته حمام دیلمان توسط سازمان میراث فرهنگی ایران خریداری شد و به موزیمی برای آشنایی با فرهنگ و سنت‌های مردم منطقه تبدیل شد.

8. قلعه و برج گرماور

یکی از آثار باستانی این منطقه، قلعه گرماور است که بر دهانه کوه گرماور قرار گرفته است.

دیلمان

ساخت این قلعه به دوره قبل از اسلام برمی‌گردد و طوری طراحی شده است که دسترسی به برج‌های آن امکان‌پذیر نباشد.

در واقع ساخت این قلعه بر لبه کوه و خندق‌های اطراف آن باعث شده است تا دسترسی به آن بسیار سخت باشد. این طراحی هوشمندانه مردم منطقه جالب توجه است.

قلعه نمای زیبایی به دشت‌های اطراف دارد و همزیستی آثار باستانی با طبیعت، صحنه زیبایی را در منطقه خلق کرده است. .

9. دشت سوسن چلچراغ

جنوب دیلمان، روستای داماش، میزبان دشتی پر از گل است.

دیلمان

دشت سوسن چلچراغ، از زیباترین جاذبه‌های دیلمان است. این دشت پر از گل در ماه جوزاء (خرداد) به بار می‌نشیند.

سوسن چلچراغ جزو کمیاب‌ترین گونه‌های گل در جهان است و به عنوان سمبل ایران شناخته می‌شود. مردم روستای داماش شانس این را دارند که میزبان رویش یکی از کمیاب‌ترین گل‌های جهان باشند.

10. دشت شقایق

در 6 کیلومتری غرب دیلمان و روستای «پس کوه» هم از دیدنی‌ترین مناظر منطقه میزبانی می‌کند.

دشت شقایق

دشت گل‌های شقایق وحشی که در ماه جوزاء (خرداد) به بار می نشیند و منطقه را سرخ می‌کند، جاذبه گردشگری این روستا است. 

سوغات دیلمان

مردم دیلمان، هنرمندان خوبی هستند. با سفر به این منطقه می‌توانید صنایع دستی مردم محلی را از آن ها بخرید و به عنوان سوغات با خودتان به شهرتان ببرید.

کوزه و سفال، ظروف فلزی قلمکاری شده و لباس‌های پشمی دستبافت از معروف‌ترین صنایع دستی مردم دیلمان است.

البته سوغات دیلمان فقط به صنایع دستی محدود نمی‌شود. این منطقه زیباو خوش آب‌وهوا خوراکی‌های خوشمزه‌ای هم  دارد. فندوق از معروف ترین سوغات منطقه است.

این منطقه به علت قرارگیری در ارتفاع درخت های بزرگ فندوق دارد و این آجیل خوشمزه از مهم‌ترین محصولات کشاورزی دیلمان به حساب می‌آید. علاوه بر فندق، انواع نان‌های محلی، لبنیات و داروهای گیاهی و گیاهان کوهی هم از سوغاتی‌های جذاب آن هستند.

م ا 

نظر شما
ارسال نظر