نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1002
-
الف
+

با هم تماشا کنیم ؛ آهنگ «وطن عشق تو افتخارم» با صدای استاد «عبدالوهاب مددی»

در این ویدیو آهنگ «وطن عشق تو افتخارم» را به مناسبت یکصد و سومین سالگرد استقلال افغانستان مشاهده می کنید.

به گزارش آی فیلم 2،  افغانستان در 19 اوت (28 اسد/مرداد) 1919 استقلال خود را به رهبری شاه «امان الله خان» پادشاه وقت به دست آورد، این روز همه ساله در ولایت های مختلف این کشور طی مراسمی گرامی داشته می‌شود.

گفتنی است افغانستان از سال 1218 شمسی تا سال 1290 که استقلال خود را در زمان پادشاهی «امان الله خان» به دست آورد سه  جنگ خونین با انگلیس ها را پشت سر گذاشت و شکست خورد و سرانجام در سال 1290 انگلیس مجبور به امضای معاهده استقلال افغانستان شد.

«امان الله خان» پادشاه وقت افغانستان از نظامیان  انگلیس خواسته بود بدون درگیری  افغانستان را ترک کنند و استقلال کشور را به رسمیت بشناسند، اما انگلیس این خواسته شاه افغانستان را نپذیرفت و امان الله خان با ارتش و  نیروهای مردمی توانست انگلیسی ها را از این کشور بیرون کند.

نبرد آزادی خواهی مردم افغانستان ابتدا در ولایت های «قندهار» ، «ننگرهار» و «پکتیا» آغاز شد. 

مردم پکتیا به رهبری «محمد نادرخان» که بعدها بر کرسی پادشاهی این کشور تکیه زد موفق به بیرون راندن انگلیسی ها شدند و در ولایات قندهار و ننگرهار نیز نیروهای مردمی مقابل نیروهای انگلیس ایستادند و آنان را وادار به ترک افغانستان کردند این مبارزه به تدریج به سراسر افغانستان کشیده شد و اراده مصمم مردم این کشور راهی جز خارج شدن از کشور و به رسمیت شناختن استقلال افغانستان برای انگلیسی ها باقی نگذاشت.

در ویدیو فوق آهنگ حماسی «وطن عشق تو افتخارم» با صدای استاد «عبدالوهاب مددی» را به مناسبت یکصدو سومین سالگرد استقلال افغانستان شنونده خواهید بود.

م ا 

نظر شما
ارسال نظر