نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2364
-
الف
+

کاشان نگین درخشان اصفهان

در این گزارش با بناهای تاریخی کاشان و جاذبه های گردشگری این شهر آشنا می شوید.

«کاشان» یکی از شهرهای استان «اصفهان» است و پس از شهر اصفهان، جایگاه بزرگترین شهرستان این استان را به خود اختصاص داده است.

زیبایی مثال‌زدنی و حس طراوت وصف‌نشدنی این شهر از جمله مواردی است که گردشگران را به خود جذب می‌کند. همچنین شهر کاشان به‌ دلیل قدمت زیادی که دارد، بناهای تاریخی و فرهنگی زیادی در آن یافت می‌شود. قدمت این شهر به بیش از 7500 سال می‌رسد و خوشبختانه توانسته است تا به امروز بافت تاریخی خود را حفظ کند.

کاشان که یکی از مهم‌ترین و مشهورترین مقصدهای گردشگری ایران است، اماکن دیدنی، متنوع  و جذاب بسیاری دارد و به طور کلی به دو دسته تاریخی - باستانی و طبیعی تقسیم می‌شوند.

جاذبه‌های تاریخی - باستانی شامل بناهای تاریخی مانند «خانه‌ بروجردی»، «خانه طباطبا‌ئی»، «خانه عامری»، «بازار تاریخی»، شهر زیرزمینی «نوش آباد» و جاذبه‌های طبیعی کاشان شامل غار «نیاسر»، کویرهای «مرنجاب» و «ابوزید آباد» است. 

«کاشان» را شهر گل و گلاب هم می خوانند؛ مراسم‌ گلاب‌گیری در ماه های «ثور»(اردیبهشت) و «میزان»(مهر) از پربازدیدترین جشنواره‌های کاشان هست و بهترین زمان برای سفر به این شهر ماه «ثور» (اردیبهشت) می باشد.

به طور حتم یکی از زیباترین و دوست‌داشتنی‌ترین مکان های دیدنی کاشان، «باغ فین» است. این مکان از لحاظ تاریخی نیز بسیار مهم و ارزشمند است. دو حمام مهم و تاریخی ایران، در شهر «کاشان» و بخش جنوبی «باغ فین» قرار دارد که به نام‌های «حمام بزرگ» (حمام سلطنتی) و «حمام کوچک» (حمام خدمتکاران) شناخته می‌شوند. در بخش خزینه‌ «حمام کوچک»، هفت کاشی به قدمت ۵۰۰ سال وجود دارد.


کهن‌ترین بنای تاریخی در کاشان، «مسجد جامع» این شهر است که قدمت آن به دوران حکومت «سلجوقیان» باز می‌گردد. از زیبایی‌های مورد توجه در این مسجد می‌توان به هنر خطاطی استادانی چون «عبدالکریم» و «ابن محمد حسین محمد کاظم اصفهانی» اشاره کرد که بر روی دیواره‌های آن نوشته شده است. 

آرامگاه «سهراب سپهری» شاعر معاصر ایران نیز در 42 کیلومتری شهر «کاشان» قرار دارد و علاقه مندان به هنر و ادبیات می توانند از آرامگاه این شاعر بزرگ دیدن کنند. بر روی سنگ قبر این شاعر بنام، شعر زیبای «به سراغ من اگر می آیید» حکاکی شده است.

به سراغ من اگر می‌آیید،

نرم و آهسته بیایید، مبادا که ترک بردارد

چینی نازک تنهایی من.

ب ج/ع ا

نظر شما
ارسال نظر