نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2422
-
الف
+

هنرنمایی قوالی خوان های افغانستان در ایران

تعدادی از هنرمندان افغانستانی ساکن ایران در قالب گروه قوالی «نجم‌الدین» در تهران کنسرت برگزار می‌کنند.

به گزارش آی فیلم 2، گروه قوالی «نجم‌الدین» به خوانندگی «آصف حبیبی»، «جواد تابش» و «عبدالقادر عزیزی» که طی ماه‌های اخیر در قالب حضور تعدادی از هنرمندان افغانستانی ساکن ایران فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، طی روزهای پنجشنبه و جمعه مصادف با  26 و 27 حوت (اسفند) کنسرت‌هایی را در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار خواهند کرد.

«لاله آزاد»، «مجنون تو»، «بی تو هر جمعه»، «چرا نمی‌آیی»، «باد زانو می‌زند»، «یا نور و یا قدوس»، «مور می‌رقصد»، «می‌چرخد»، «هر کجا مرز کشیدند» قطعاتی هستند که به احتمال فراوان در این کنسرت اجرا می‌شوند.

«آصف حبیبی» از خوانندگان برجسته موسیقی افغانستان است، ضمن اینکه «جواد تابش» نیز از شاگردان «الطاف حسین»، قوال شناخته شده دنیای موسیقی است.

«عبدالقادر عزیزی» نیز از جمله هنرمندان شناخته شده این عرصه است که در قالب همیار آیین قوالی با این مجموعه همکاری می‌کند.

به نقل از مهر، گروه قوالی «نجم‌الدین» که طی ماه‌های اخیر به واسطه حمایت مرکز موسیقی حوزه هنری و سرپرستی «هوشنگ جاوید» پژوهشگر موسیقی اقوام مصروف تولید و ضبط آثار متعددی در حوزه‌های متعدد است، در جریان برگزاری سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر نیز ایران به اجرای برنامه پرداخته بود.

گروه «قوالی نجم‌الدین» در این کنسرت تلاش کرد تا با تلفیق متن‌ شعرهای آیینی شاعران معاصر ایرانی با آوازهای هراتی به تجربه جدیدی دست پیدا کند تا به این بهانه موضوع گسترش زبان وادبیات آیینی فارسی معاصر نیز مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.

«هوشنگ جاوید» چندی پیش درباره ویژگی‌های این گروه موسیقایی گفته بود: «این پروژه برای اولین بار است که در حال تجربه شدن است و مشتمل بر آثاری در حوزه قوالی و آوازهای هراتی است که من آن را بر اساس حوصله کم مخاطبان امروز جامعه به ویژه مخاطبان عام و جوانان تنظیم کردم، تنظیمی که بسیار کار سختی برایم بود.

وی افزود:  من تلاش کردم آن را با شعر شاعران مختلف معاصر ترکیب کنم که دربرگیرنده ارزش‌های عرفانی و معنوی و عاشقانه‌ای است که بسیار می‌تواند مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.

قوالی یکی از گونه‌های مرتبط با موسیقی عرفانی است که شامل گونه های مختلف از جمله حمد و ستایش پرودگار، مدح پیامبر اسلام (ص) و ...می باشد و در کشورهایی چون «هند»، «پاکستان» و «افغانستان» رواج دارد. 

م ا 

نظر شما
ارسال نظر