نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2155
-
الف
+

سفیر ایران در تاجیکستان: «ابوریحان بیرونی» دانشمندی برای تمامی عصرها است

همایش علمی بین المللی«ابوریحان بیرونی؛ متفکر بزرگ مشرق زمین» درتاجیکستان برگزار شد.

به گزارش آی فیلم2، «محمدتقی صابری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان در همایش علمی «ابوریحان بیرونی؛ متفکر بزرگ مشرق زمین» که به مناسبت هزار و پنجاهمین سال تولد این حکیم بزرگ با حضور محققان و پژوهشگران بین المللی برگزار شد، اقدام آثارخانه ملی تاجیکستان برای برگزاری این همایش به منظور بزرگداشت حکیم «ابوریحان بیرونی» را ارزشمند توصیف کرد و گفت: نکوداشت شایسته بزرگ مردان عرصه علم و معارف و تکریم و تجلیل از اندیشمندان که هر کدام از آنان، چون خورشیدی بر تارک آسمان فرهنگ و علم جهان می‌درخشد، افتخاری بس بزرگ برای ما و همه دوستداران معرفت و علم در تمامی اعصار و در همه کشورهای جهان است.

ابوریحان

وی با بیان اینکه این حکیم بزرگ یکی از چهره‌های برآمده از دوران درخشان تمدن ایرانی- اسلامی در قرن چهارم و پنجم هجری قمری است، یادآور شد: ابوریحان بیرونی در سنبله (شهریور) 352 خورشیدی چشم به جهان گشود و به همین مناسبت روز 13 شهریور (4 سپتمبر) به پاس خدمات ارزنده این دانشمند والامقام، در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به نام «روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی» نامگذاری شده است.

ابوریحان بیرونی یکی از علمای جامع تمدن اسلامی است و نمی‌شود وی را حتی به چند رشته علمی محدود کرد. وی در اکثر علوم عصر خویش دارای تألیف بوده و به همین علت صحبت درباره این شخصیت علمی بزرگ آسان نیست.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ادامه سخنرانی خود ابوریحان بیرونی را نابغه‌ای بی‌بدیل و عالمی بزرگ در زمینه ریاضیات، نجوم، گیاه‌شناسی، جغرافیا و تاریخ، فلز شناسی، ادبیات و زبان خواند و افزود: آثار زیادی از این نابغه بزرگ بر جای مانده و لقب «استاد جاوید» را به او داده‌اند. شخصیت علمی ابوریحان بیرونی از جنبه‌های گوناگونی برخوردار بوده و علومی که ایشان روی آن‌ها تحقیق کرده است، دارای ابعاد بسیار گسترده‌ای است.

به گفته وی ، نبوغ ابوریحان بیرونی به‌اندازه‌ای بوده است که حتی در دوره معاصر، هنوز از بخشی از کشفیات او پرده برمی‌دارند. ازاین‌رو وی را می‌توان دانشمندی برای تمامی عصرها نامید.

صابری در بخش پایان سخنان خود اظهار داشت: موجب خرسندی است که با ابتکار جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان در نشست مورخ 11 نومبر 2021 کمیسیون یونسکو  با تصویب اعضا «هزار و پنجاهمین سال تولد ابوریحان بیرونی» در فهرست جهانی نکوداشت‌های یونسکو برای بازه 2022-2023 قرار گرفت.

ابوریحان

به نقل از فارس، در این همایش علمی بین المللی پیام‌های تصویری دانشمندان و پژوهشگران نامی ایران، از جمله «حداد عادل»، «مهدی محقق»، «حسن بلخاری» و «عبدالمهدی مستکین» نشر شد که مورد استقبال گرم اشتراک کنندگان قرار گرفت.

همچنین تعدادی از محققین داخلی و خارجی نیز در این همایش در مورد ابعاد مختلف آثار حکیم ابوریحان بیرونی سخنرانی کردند.

م ا / ح ح 

نظر شما
ارسال نظر