نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
4217
-
الف
+

با هم بشنویم؛ آهنگ زیبای «کابل دوستت دارم» استاد «داوود سرخوش»

در گزارش آهنگ «کابل دوستت دارم» استاد «داوود سرخوش» را به همراه تصاویر زمستانی از «کابل» مشاهده میکنید.

به گزارش آی فیلم 2، بارش نخستین برف زمستانی طی روزهای اخیر در «کابل» این شهر را سفیدپوش کرده و خوشحالی مردم را به دنبال داشته است.

در ویدیو فوق  آهنگ «کابل دوستت دارم» استاد «داوود سرخوش» را به همراه تصاویر زمستانی از شهر «کابل» را مشاهده می کیند.

«داوود سرخوش» زاده ۶ ثور(اردیبهشت) ۱۳۵۰ هجری خورشیدی در اروزگان، افغانستان، خواننده، ترانه‌سرا و آهنگساز اهل افغانستان است.

داوود سرخوش که به عنوان یازدهمین فرزند خانواده به دنیا آمده بود، هنوز کودکی بیش نبود که مادر را از دست داد.

تا هفت سالگی، قرآن، خواجه حافظ و شاهنامه را در خانه نزد پدر خواند.در سال 1357 وقتی یگانه معلم قریه که از هرات آمده بود پس از امتحان گرفتن متوجه شد که داوود سرخوش خواندن و نوشتن را می داند و او را مستقیماً شامل صنف سوم ساخت. سال بعد در آغاز صنف چهارم که تازه قلم و کتاب و کتابچه را از مکتب گرفته بودند، یکباره جنگ آغاز شد.

همزمان با شعله ور شدن آتش جنگ، وی به همراه اندک اعضای خانواده خود به کویته پاکستان مهاجرت کرد.

سرخوش به علت ناآشنایی با زبان اردو، مکتب را دوباره آغاز کرد. صنف اول تا سوم را در یک سال و صنف چهارم و پنجم را در سال دیگر خواند. در شهر کویته در مجموع اجازه یافت تا صنف دهم را به پایان برساند و تحصیل بیشتر برای مهاجرین میسر نبود.

«سرزمین من» نام اولین آلبوم موسیقی داود سرخوش است که در سال ۱۹۹۸ میلادی در پاکستان ضبط و پخش شد و توانست شهرت فراوانی را برای داوود سرخوش به دست بیاورد. سبک ترانه‌های این آلبوم سنتی و ترانه‌های آن به موضوعات جنگ، غربت اشاره دارد. این آلبوم شامل ۱۲ ترانه می‌باشد.

 در سال ۱۹۹۹ میلادی از پاکستان به انگلستان آمد. یک سال را در انگلستان به سر برد و از سال ۲۰۰۰ میلادی بدینسو در اتریش در شهر ویانا به سر می‌برد.

سرخوش بیشتر آهنگ‌های آلبوم‌هایش را خودش ساخته و اجرا می‌کند. ترانه‌ها بیشتر از سروده‌های وی هستند، اما از آثار شاعران معاصر افغانستان و ایران نیز بهره می‌برد.

این آوازخوان محبوب افغانستانی تاکنون کنسرت‌های زیادی را در کشورهای مختلف اروپایی از قبیل روسیه، هالند، ناروی، سویدن، دانمارک و نیز کنسرتهای را در شهرهای مختلف ایران و استرالیا برگزار کرده‌است.

او تاکنون به غیر از آلبوم سرزمین من، آلبوم های پری جو (۲۰۰۰)، سپید و سیاه (۲۰۰۴)، مریم (۲۰۰۸)، بازی (۲۰۱۰) و جنگ و جنون (۲۰۱۶) را به صورت رسمی به بازار عرضه کرده‌ است.

داود سرخوش جايزه «هنرمند اسطوره افغانستان» را در سومين دور از جشنواره بين المللى موسيقى دف باما ٢٠١٧ در شهر هامبورگ آلمان، از آن خود كرد.

م ا 

نظر شما
ارسال نظر
بسم الله بارکزهی:

همیشه عالی باش.

اسد اسدی:

آهنگ خیلی عالی بود.

رضا حیدری:

بسیار عالی بود.

علی سادات:

سلطان صدا هنرمند خوش‌آواز و باشخصیت، عمرطولانی و پربرکت برایش خواهانم.

ابراهیم

بینظیر در دنیا سلطان صدا