نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2559
-
الف
+

رییس اطلاعات و فرهنگ بدخشان:آبدات تاریخی هویت ملت ها را معرفی می کند

رییس اطلاعات و فرهنگ بدخشان از مرمت آبده تاریخی حکیم «ناصر خسرو» خبر داد.

به گزارش آی فیلم 2، یک تیم متشکل از مسئولان فرهنگی افغانستان از آبده تاریخی حکیم «ناصر خسرو»، بازدید به عمل آوردند و قرار است که این اثر باستانی مرمت شود.

«معزالدین احمدی» رییس اطلاعات و فرهنگ بدخشان که در راس تیم مذکور به ساحه رفته بود قسمت های تخریب شده این آبده را مورد بررسی قرار داد و طی گردهمایی به باشندگان محل گفت: حفظ آبدات تاریخی هویت ملت ها را به معرفی میگیرد و مردم باید جهت حفظ و نگهداری آن همکاری جدی نمایند.

وی همچنان گفت: مافیای آثار باستانی می خواستند با استفاده از فرصت مقبره حکیم ناصر خسرو را که در سال ۴۷۲ هجری قمری در یمگان «بدخشان» وفات نموده است تخریب و آثار موجود در آن را به سرقت ببرند که خوشبختانه نتوانستند داخل مقبره را کاوشگری نمایند.

اکنون ریاست اطلاعات وفرهنگ بدخشان می گوید که در آینده نزدیک دوباره بصورت اساسی با در نظر داشت قدمت تاریخی آن را مرمت خواهند کرد.

«ناصر بن خسرو بن حارث قبادیانی بلخی» در سال 1005 میلادی در ولایت بلخ باستان متولد شد و در دربار شاهان غزنوی و پس از آن در دربار سلجوقی‌ها، شخصیتی بانفوذ و شاعر و نویسنده ای توانا بود.

وی پس از به تنگ آمدن از دربار سلجوقی‌ها، رو از دربارنشینی برگرداند و مسافرت پیشه کرد و پس از آن در طول 6 سال و 7 ماه و 22 روز در شهرهای مختلف منطقه حضور داشت.

ناصرخسرو سال پایانی زندگی خود را در یمگان زیست و مهم‌ترین آثار خود را از همین مکان به یادگار گذاشت که مهم‌ترین آنها «روشنایی نامه»، «سفرنامه» و 2 دیوان شعر به زبان‌های عربی و فارسی است.

بیشتر بخوانید:

آرامگاه «ناصر خسرو» در ولایت بدخشان افغانستان

م ا 

نظر شما
ارسال نظر
پربحث ترین