نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3303
-
الف
+

«مجید اخشابی»: موسیقی سریال «پس از باران» بسیار نوآورانه بود

«مجید اخشابی» در یک مصاحبه از ماندگاری موسیقی و تیتراژ سریال های ایرانی گفت.

به گزارش آی فیلم 2، «مجید اخشابی» آوازخوان مطرح ایرانی در یک مصاحبه از ماندگاری موسیقی و تیتراژ سریال ها گفت.

اخشابی در پیوند با موسیقی سریال «روزگار جوانی» عنوان کرد: موسیقی سریال«روزگار جوانی» از کارهای بدیعی بود که به استفاده از موسیقی پاپ در تیتراژها می پرداخت. فرمتش کمی جدیدتر و مدرن تر از کارهای قبلی بود و «ساسان جمالیان» آن را ساخته بود، «محمدرضا عیوضی» هم این قطعه را خواند.

وی ادامه داد: شعر این کار با سریال منطبق بود و به بیننده فرصت می داد تا با کار آن را منطبق کرده، به جمع بندی برسد و خاطره ای را که می خواهد ذخیره کند. خیلی وقت ها یک جمله در اشعار تیتراژ خلاصه سازی و فشرده سازی کل محتوای کار است. از جمله مفهوم «هم دلی از هم زبونی بهتره» در شعر تیتراژ روزگار جوانی.

خواننده تیتراژ «گم گشته» در ادامه درباره موسیقی سریال «پس از باران» گفت: موسیقی این کار بسیار نوآورانه بود و «سعید انصاری» به خوبی از پس تلفیق موسیقی گیلان با موسیقی پاپ کلاسیک برآمد. گاهی اوقات اگر این تلفیق ها استادانه صورت نگیرد مثل وصله ای ناجور می شود، اما وقتی استادی این دو جنس موسیقی را با هم درمی آمیزد حاصل نمونه ای این چنینی می شود که که زنده یاد «فریدون پوررضا» با آواز موسیقی گیلانی به زیبایی هرچه تمام تر اجرایش کرده بود.

وی ادامه داد: آواز معمولا در سریال ها استفاده نمی شود و کسی ریسک نمی کند آواز را در تیتراژ بگذارد. اما در این کار این اتفاق افتاده بود و به خوبی هم مخاطب را جذب کرده بود. آواز بدون متر است و همه دوست دارند که موسیقی سریال اکتیو و پویا باشد و دارای ریتم باشد. آواز نمونه ای از موسیقی ایرانی است که مختص آواز سنتی می تواند باشد که بدون ریتم و متر خوانده می شود. بُعد هیجان انگیزی اش نسبت به ترانه کم است اما زیبایی، تلفیق و بدعتی که در موسیقی سریال «پس از باران» صورت گرفته بود این کار را بسیار زیبا کرده بود.

اخشابی در مورد موسیقی «زیر آسمان شهر» تشریح کرد: در سریال «زیرآسمان شهر» انطباق شعر نقطه ای درخشان بود. «محمدعلی شیرازی» استاد تمام عیاری است که این کار را سروده بود و به زیبایی هرچه تمام تر ملودی روان و سریع الاثری داشت. اجرای توانمند «امیر تاجیک» بعد از این سریال طنز فرصتی برای جمع بندی به مخاطب می داد، آهنگساز «مهدی غفوریان» بود.

این خواننده با بیان اینکه موسیقی «شب دهم» دیگر اثری بود که شعرش را زنده یاد «افشین یدالهی» سروده بود، یادآور شد: باز هم اختصار قصه در این شعر مشهود بود، تنظیم و ارکستراسیون بسیار هنرمندانه «فردین خلعتبری» با خوانش استادانه «علیرضا قربانی» کار را به یک اثر ماندگار و زیبا تبدیل کرد. خیلی از آثار موسیقایی اگر خوب ساخته شوند می توانند هویتی مستقل هم داشته باشند و حتی اگر از سریال جدا شوند کارکرد خود را خواهند داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: موسیقی سریال «میوه ممنوعه» هم از شعرهای خوب زنده یاد افشین یدالهی بود. ملودی روانی داشت. جمله "هفتاد سال عبادت یک شب به باد می رود" بخشی از ترانه بود که کل داستان سریال را در یک جمله خلاصه می کرد. این موسیقی با صدای «احسان خواجه امیری» به یک تیتراژ شنیدنی تبدیل شد.

«مجید اخشابی» زاده ۲۷ جدی(دی) ۱۳۵۱ در تهران، خواننده موسیقی پاپ و سنتی، آهنگساز، تنظیم‌کننده، و نوازنده سنتور اهل ایران است.

وی دارای مدرک ماستری موسیقی و دکترای پژوهش هنر از دانشگاه هنر تهران می‌باشد.

مجید اخشابی سال ۱۳۸۰ با خوانندگی در تیتراژ سریال تلویزیونی «گم‌گشته» شهرت بسیاری یافت. اخشابی در سریال‌ها و برنامه‌هایی چون همراز، عروج، مهتاب، محلهٔ بنده‌نواز، مسافری از هند، یک وجب خاک، خانه‌به‌دوش، متهم گریخت و… آهنگ‌هایی را اجرا کرده‌ است.

وی همچنین سه آلبوم به نام های «گمگشته»، «همراز» و «پریزاد» و چندین تک آهنگ منتشر نموده است.

تیتراژ سریال «نقطه سر خط» با صدای «مجید اخشابی»

باهم بشنویم؛ تیتراژ پایانی سریال «چهارچرخ»

بشنویم؛ آهنگ زیبای «حضرت باران» با صدای «مجید اخشابی» به مناسبت میلاد پیامبر اکرم (ص)

 

ع ا

نظر شما
ارسال نظر
پربحث ترین