نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3225
-
الف
+

«نوید محمودی»: افغانستان را جز ما کسی نمی تواند آباد کند

«نوید محمودی» نویسنده و کارگردان  مطرح افغانستانی در برنامه «خندوانه» از تجربیات زندگی اش در مهاجرت گفت.

به گزارش آی فیلم2، «نوید محمودی» نویسنده و کارگردان افغانستانی که درحال ساخت فلم سینمایی با نام «کابل پلاک ۱۰» است با حضور در برنامه «خندوانه» با اجرای «رامبد جوان» از تجربیات زندگی اش در مهاجرت گفت.

در ابتدای این گفت و گو «نویدی محموی» با اشاره به خاطرات کودکیش از زندگی در افغانستان و دشواری های زندگی مهاجران عنوان کرد: هر جای دنیا مهاجرت سخت است وصادقانه اش این است که شما سرزمین خود را از دست می‌دهید و به یک سرزمین دیگری پناه می‌برید و احساس می‌کنید جایی که آمدید تو را نمی‌پذیرند سخت است. اما این اتفاق در ایران کمتر است چراکه هم زبان، هم فرهنگ و نقاط مشترک بیشتری داریم.

وی ادامه داد: من از ۹ سالگی می‌دانستم که فلم می‌سازم شاید خنده دار باشد، اما جایگاه خودم را می‌دانستم. یک روزی پشت صحنه «خانه سبز» رفته بودم که با آقای بیرنگ درباره قصه‌ای صحبت کنم و آنجا گفتم ۲۰ سال دیگر شما مطمئن باشید من سیمرغ گرفتم! حتی در پشت صحنه فلم «چند متر مکعب عشق» می‌گویم من و جمشید سیمرغ می‌گیریم و شما بقیه تلاشتان را کنید و همین اتفاق هم افتاد.

این کارگردان عنوان کرد: به خاطر اینکه می‌دانم خانواده‌ها برنامه را می‌بینند می‌خواهم بگویم مطمئن باشند آن چیزی که خودشان می‌سازند می‌شوند لطفا آدم ترسو، بزدل از خودشان نسازند!

محمودی در پاسخ «رامبد جوان» درباره اینکه اگر یک بیلبورد بزدگ داشته باشد روی آن په می‌نویسد گفت: در می‌نویسم از مادر در دنیا مهم‌تر نیست، مادرم سرطان داشت و ۸ روز بعد از عقد من از دست دادیم. رونا اسم مادرم بود، از خواهر و برادر‌ها خواستم این اسم برای من باشد و نام دخترم را رونا گذاشتم. من با دخترم رفیق هستم و به نظرم اولین مردی که درک می‌کند پدرش است و اگر من با او دوست باشم می‌تواند در جامعه مرد‌ها را درست انتخاب کند و همسر خوبی انتخاب کند و حتی در شغل خود ارتباط خوبی با مرد‌ها داشته باشد.

کارگردان فلم «هفت و نیم» درباره تاریخ تولد متفاوت خود گفت: من سه تاریخ تولد دارم، در اصل مادرم می‌گوید اول میزان(مهر) سال  1356 خورشیدی به دنیا آمدم، بعد گفت فکر کنم ۵۸ باشی، چون مقطعی به پاکستان مهاجرت کردیم، تاریخ تولد را تغییر دادیم. اما الان که با هم صحبت می‌کنیم در شناسنامه متولد ۵۹ هستم!

وی در این خصوص اظهار کرد: در مهاجرت یکی چیز هایی از انسان گم می شود، من در فلم جدیدم دیالوگی برا ی «پدرام شریفی» دارم که در زمان خروج مردم در فرودگاه کابل به همسرش «ثریا» با بازی «الناز شاکر دوست» می گوید مردم افغان دارند با یک چمدان افغانستان را ترک می کنند، چقدر سخت است که از کل سرزمینت یک چمدان با خودت ببری، چون مهم ترین چیزی که داری همان جانت است که باید آن را حفظ کنی.

کارگردان فلم «کابل پلاک 10» با انتقاد از دخالت خارجی‌ها در امور افغانستان گفت: بیگانه‌ها با افغانستان چه کار دارند؟ با این سرزمین چه کار دارین بگذارید مردم زندگی کنند.

او با اشاره به موضوع فلم جدیدش گفت: بیگانه‌ها با افغانستان چه کار دارند؟ با این سرزمین چه کار دارین بگذارید مردم زندگی کنند. هیچ کسی مثل خود ما نمی‌تواند برای ما کاری کند، آنجایی که ما در آن هستیم را هیچ کس غیر ما نمی‌تواند آباد کند.

در انتها این کارگردان مطرح افغانستانی  شعری را خوانش کرد و گفت:

«آدمی پرنده نیست‌
تا به هر کران که پرکشد، برای او وطن شود
سرنوشت برگ دارد آدمی‌، برگ‌،
وقتی از بلند شاخه‌اش جدا شود،
پایمال عابران کوچه‌ها شود»

م ا 

نظر شما
ارسال نظر
پربحث ترین