نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2945
-
الف
+

۲۱ قوس(آذر)؛ سالروز درگذشت استاد «رهنورد زریاب»

امروز ۲۱ قوس(آذر)، نخستین سالروز درگذشت «محمداعظم رهنورد زریاب»، داستان نویس افغانستان است.

به گزارش آی فیلم2، امروز ۲۱ قوس(آذر)، سال ۱۴۰۰ هجری خورشیدی، نخستین سالروز درگذشت «محمداعظم رهنورد زریاب»، داستان نویس نامدار و پرآوازه افغانستان است.

رهنورد زریاب، از نویسندگان معاصر، سرشناس و پرکار افغانستان بود که از وی ده‌ها اثر ادبی بر جامانده اند. وی درچنین روزی به علت ابتلا به کرونا به عمر 77 سالگی درگذشت.

«محمد اعظم رهنورد زریاب» از نویسند‌گان و رمان‌نویسان پرآوازه زبان فارسی ‌است که در «افغانستان»، «ایران»، «تاجیکستان»، «هند» و دیگر کشورهایی که فارسی زبانان در آن‌ها زند‌گی می‌کنند با آثار او آشنایی دارند.

رهنورد زریاب در سال ۱۳۲۳ در رکاخانه کابل به دنیا آمده بود. 

استاد زریاب لیسانس اش را در رشته ژورنالیزم در دانشگاه کابل خوانده بود و مدرک کارشناسی ارشد را در همین رشته از دانشگاه ویلز جنوبی از بریتانیا به دست آورده بود. 

رهنورد زریاب به زبان انگلیسی تسلط داشت و در فلسفه، روانشناسی و جامعه شناسی مطالعاتی زیادی داشت.

استاد زریاب بیش از پنجاه سال برای فرهنگ و زبان افغانستان کار کرده‌ است.

«جاوید فرهاد»، شاعر و نویسنده، درباره درگذشت استاد زریاب گفت: امروز در آستانه یک سالگی مرگ رهنورد زریاب نویسنده‌ که با زیبا و بی مانند می‌نوشت و با زبان فارسی مسلط بود، قرار داریم. رهنورد زریاب ویژه‌گی های نویسنده‌گی را به گونه درست میدانست.

«محمد اسحاق فایز»، شاعر و نویسنده در پیوند با شخصیت زریاب گفت: «وقتی او به بستر بیماری افتاد، نامه ای به نماینده‌گی از جامعه فرهنگی افغانستان به معاون اول ریاست جمهوری وقت نوشته شد تا مگر دولت افغانستان عنایت کند و او را برای درمان به هند بفرستد، با دریغ که هیچ  گونه توجه به آن نامه نشد.

زریاب نه تنها در افغانستان، بل در کشورهای حوزه زبان پارسی نیز طرف‌دارانی زیادی داشت و آثار وی چندین جایزه ملی و بین المللی نیزدریافت کرده اند.

مشهورترین آثار رهنورد زریاب، گلنار و آیینه، شهر طلسم شده، مردی که سایه‌اش ترکش کرد، چار گرد قلا گشتم، شورشی که آدمی زاده‌گکان و جان‌ورکان برپا کردند، قلندرنامه، کاکه شش پر، دختر شاه پریان، درویش پنجم و سکه‌ ای که سلیمان یافت هستند.

گفتنی است راز های دایه پیر، و سرانجام آقای سحر خیز بیدار می‌شود، و زن بدخشانی از رمان های استاد محمد اعظم رهنورد زریاب است که ناتمام مانده اند.

در پیوند با این خبر بخوانید:

رونمایی از تازه‌ترین رمان «رهنورد زریاب»

از «رهنورد زریاب» نویسنده پرآوازه افغانستان تجلیل شد

وضعیت صحی استاد «رهنورد زریاب» رو به بهبودی است

«رهنورد زریاب» درگذشت

واکنش‌ها به ‌مرگ «رهنورد زریاب» ستون استوار زبان و فرهنگ فارسی در افغانستان

زریاب ها در پهنه وسیع زبان فارسی خواهند بالید

پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد ایران درپی درگذشت «رهنورد زریاب»

بزرگداشت استاد «رهنورد زریاب» در نمایشگاه مجازی کتاب تهران

مشاهیر افغانستانی که در سال ۱۳۹۹ درگذشتند+ از «رهنورد زریاب» تا «حیدری وجودی»

 

ع ا

نظر شما
ارسال نظر