نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1919
-
الف
+

«عزیز هزاره»، برنده جایزه ۱۰۰ هزار دالری برای چیدمان ویدیویی شد

«عزیز هزاره» جوان افغانستانی برنده جایزه صد هزار دالری برای چیدمان ویدیویی با عنوان «مقاومت جوانان کابل» شد.

به گزارش آی فیلم 2، «عزیز هزاره» به خاطر ویدیوی هنری پنج پرده‌ای خود برنده جایزه ۱۰۰ هزار دالری «نسل آینده» از مرکز هنری «پینچوک» اوکراین شد.

عزیز هزاره

این جایزه، شامل ۶۰ هزار دالر جایزه نقدی و ۴۰ هزار دالر برای پشتیبانی از فعالیت‌های هنری این هنرمند است. او این جایزه‌ی را به خاطر به تصویر کشیدن داستان «استثنایی و پیچیده» از کودکان کابل به دست آورد. فلمی به نام «پژواک کمان» (Bow Echo, 2019) که هنرمند در آن راه‌های تعامل مردم با محیط‌شان را به بررسی می‌گیرد.

در هر یک از پرده‌ها پسر جوانی روبه‌روی منظره کوهستانی کابل به تصویر کشیده می‌شود که سعی دارد در باد تند با اسباب‌بازی رنگارنگ خود بازی کند.

هیئت داوران جایزه در بیانیه‌ای گفته است: این اثر «یک ژست یادآوری و سوگواری است و به مثابه فراخوانی برای توجه به موقعیتی خطرناک عمل می‌کند. این قطعه در یک صحنه ساده دارای پارادوکس‌های بسیاری است: بازیگوشی دوران کودکی، اندوهی بی‌پایان، تسخیر سرزمین و قلمرو، و بی‌ثباتی آینده.»

به نظر می‌رسد که این اثر با توجه به وضعیت آشفته افغانستان در سال جاری، برای هیئت داوران اهمیت ویژه‌ای یافته است. هیئت داوران آن را بنای یادگاری برای تاب‌آوری و امید در جغرافیایی که نسل‌های زیادی تحت فشار حکومت‌های مختلف، همچنان در عذاب و درد زندگی می‌کنند، خواندند. در عین حال، این اثر نشان می‌دهد که چگونه هنرمندان حتی در میان درگیری‌هایی که بی‌پایان به نظر می‌رسند، همچنان راه‌های پیچیده زندگی مستقل را به تصویر می‌کشند.

«ویکتور پینچوک»، میلیاردر اوکراینی بنیانگذار مرکز هنری پینچوک و جایزه هنری نسل آینده، در سخنرانی خود در مراسم اهدای جوایز، در مورد اهمیت هنر در «زمان چالش‌برانگیز و جنون‌آمیز» کنونی ما صحبت کرد.

 آثار بیست هنرمند از میان بیش از ۱۱ هزار اثر از تقریبا ۲۰۰ کشور، برای ششمین دوره جایزه هنری نسل آینده در فهرست نهایی قرار گرفتند. این جایزه هنر معاصر اوکراینی به هنرمندان جوان زیر ۳۵ سال اعطا می‌شود. نمایشگاهی از آثار هنرمندان برگزیده تا ۲۷ فبروری ۲۰۲۲ در مرکز هنری پینچوک برگزار خواهد بود.

م ا 

نظر شما
ارسال نظر
پربحث ترین