نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3477
-
الف
+

«مهدی هاشمی»: خجالت می کشم نقش کمدی بازی کنم

«مهدی هاشمی» در یک مصاحبه در مورد اهمیت و جایگاه بازیگر در ساخت فلم گفت.

به گزارش آی فیلم2، «مهدی هاشمی» بازیگر سینما، تیاتر و تلویزیون ایران در یک مصاحبه در مورد اهمیت و جایگاه بازیگر در ساخت فلم گفت.

«مهدی هاشمی» در مورد آشنایی با «داریوش فرهنگ» گفت: در دانشکده هنرهای زیبا رشته هنرهای نمایشی قبول شدم و در آنجا با «داریوش فرهنگ» آشنا شدم؛ مردی از جنوب که از آبادان آمده بود و من مردی که از شمال آمده بودم . این برخورد برای من سازنده بود و همیشه از او تشکر می‌کنم و دائم به او می‌گویم خوب شد که با او آشنا شدم.

هاشمی درباره اهمیت و جایگاه بازیگر در ساخت فلم عنوان کرد: بازیگر حضورش مهمتر از همه چیز است و مخصوصا حضور مقابل کارگردان زیرا در یک فلم یا تئاتر، کارگردان است که همه موارد را می‌داند و ما هم روبروی کارگردان می‌ایستیم تا ببینیم از ما چه چیزی می‌خواهد. بخش زیادی از حضور ما مقابل کارگردان به دلیل شباهت نقش است.

وی ادامه داد: یادم می‌آید زمانیکه نقش دکتر قریب را بازی کردم در وسط‌های کار نمی‌دانستم من دکتر قریب هستم و یا او شبیه من است. سلیقه، نظر، زندگی ، رفتار و کردار دکتر قریب برای باورپذیری نقش مهم بود و من تلاش کردم تا بتوانم دراین نقش به او خیلی نزدیک باشم.

وی در مورد جوایزی که از جشنواره فلم دریافت کرده اظهار داشت: علت اینکه برای «دو فیلم با یک بلیت» جایزه گرفتم این بود که در آن سال در جشنواره فلم فجر دوستان من در هیات داوران بودند که نسبت به من لطف داشتند. جالب است که بیست سال بعد برای فلم های «آلزایمر» و «آقایوسف» هم به من جایزه دادند که به طور اتفاقی داوران در آن دوره جشنواره فلم فجر هم از دوستان من بودند.

بازیگر سریال «روزگار قریب» در ادامه عنوان کرد: من بازیگری هستم که برای کارهای جدید بازی قبلی‌ام را از ذهنم پاک می‌کنم ، خودم را از گذشته خالی می‌کنم و تفکر، سلیقه و نفسم را تا جایی که امکان دارد در اختیار کارگردان جدید قرار می‌دهم تا بتوانم نقش متفاوتی را ارائه بدهم.

هاشمی با بیان اینکه بازیگر باید حضور مستمر داشته باشد، گفت: بازیگر به دلیل اینکه زندگی مردم را بازی می‌کند و برای مردم بازی می‌کند باید حضور مستمر داشته باشد . آقایان «علی نصیریان»، زنده یاد «محمدعلی کشاورز» و زنده یاد «عزت الله انتظامی» بازیگرهای مهم و ماندگاری هستند زیرا همیشه با مردم بودند و مثل مردم بودند و همه عواطف، احساسات و نگاه ایرانی از نگاه این بزرگان عبور کرد و نقش‌ها پیدا شدند و متاسفانه تعداد این نوع بازیگرها کم است.

بازیگر سریال «کوچک جنگلی» درباره ایفای نقش در آثار طنز نیز گفت: من از یک حدی بیشتر خجالت می‌کشم بازی کنم  و همیشه به کارگردان‌ها می‌گویم که تا چه حدی می‌توانم در نقش طنز بازی کنم و از آن بیشتر باید سراغ جری لوئیس بروند.

وی در پایان با بیان اینکه خیلی طرفدار شادی است و معتقد است که خداوند انسان را برای شادی آفریده است، بیان داشت: جوان‌ها باید در دردناکترین فضاها، روزنه‌ای به سمت روشنی و پاکیزگی پیدا کنند و به سمت آن بروند و این کار می‌تواند با ورزش، با خواندن شعرهای تعالی دهنده باشد زیرا ما بزرگانی مثل حافظ، سعدی، مولانا و ... داریم که برای همه ما اهمیت زیادی دارند.

«مهدی هاشمی» زاده ۱۶ قوس(آذر) ۱۳۲۵، بازیگر، کارگردان و فلمنامه‌نویس ایرانی است.

وی فارغ‌التحصیل رشته‌ی هنرهای نمایشی از دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. او در سال 1348 با مشارکت داریوش فرهنگ و چند تن دیگر، گروه تئاتر «پیاده» را تشکیل دادند. وی در آن گروه به عنوان بازیگر، کارگردان و نویسنده به فعالیت پرداخت.

این هنرمند بازی در سینما را از سال 1359 با فیلم «زنده باد» ساخته‌ی خسرو سینایی آغاز كرد و با سریال تلویزیونی «سلطان و شبان» (1363-1360) به شهرت رسید.

هاشمی بارها به خاطر ایفای نقش‌های مختلف در سینما و تلویزیون تحسین شده و با کارگردانان بزرگ سینمای ایران چون بهرام بیضایی، رخشان بنی‌اعتماد و كيانوش عياری همکاری داشته‌‌ است.

هاشمی بازی در سریال هایی چون «سردار جنگل» (1366-1363)، «دیپلمات» (1374)، «آغوش‌های خالی» (1378)، «هزاران چشم» (1381)، «روزگار قریب» (1386-1381)، «طلسم شدگان» (1382)، «رقص پرواز» (1384)،«کارآگاهان» (1387-1386)، «اشک‌ها و لبخندها» (1387) و «دردسرهای عظیم 1و 2» (1393-1394) را در کارنامه‌ هنری‌اش دارد.

وی همچنین در فلم هایی نظیر «مرگ یزدگرد» (1361)، «زرد قناری» (۱۳۶۷)، «دو فیلم با یک بلیط» (1369)، «آقای بخشدار» (۱۳۷۰)، «همسر» (1372)، «روز کارنامه» (1381)، «هیچ» (1388)، «خانه‌ پدری» (1389)، «آقا یوسف» (1389)، «آلزایمر» (1389)، «قصه‌ها» (1390)، «فرزند چهارم» (۱۳۹۱)، «ضد گلوله» (1391)، «تراژدی» (1392) و «يک دزدی عاشقانه» (۱۳۹۴) بازی کرده است.

از جمله افتخارات این هنرمند، می‌توان به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای ایفای نقش در فلم های «دو فیلم با یک بلیط» (1369)، «آقا یوسف» (1389) و «آلزایمر» (1389) و نامزدی دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای «همسر» (1372) از جشنواره‌ فلم فجر اشاره کرد.

ع ا

نظر شما
ارسال نظر