نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3067
-
الف
+

«جواد تابش»: منشا موسیقی قوالی شهر باستانی غزنی بوده است

«جواد تابش» در یک مصاحبه در پیوند با قوال خوانی و وضعیت موسیقی افغانستان گفت.

به گزارش آی فیلم 2، «جواد تابش» قوالی خوان اهل افغانستان در یک مصاحبه در پیوند با موسیقی قوال و وضعیت موسیقی افغانستان گفت.

«جواد تابش» در پاسخ به این سوال که آشنایی‌اش با موسیقی کلاسیک و قوالی به چه زمانی برمی‌گردد، به خبرآنلاین گفت: قوالی بخشی از موسیقی کلاسیک است و از کودکی انجامش داده‌ام، از زمانی که اصلا آوازخوانی را شروع نکرده بودم. می‌توانم بگویم از سن ۵ سال، ۶ سال ناخودآگاه به موسیقی کلاسیک علاقه بسیار داشتم و اصلا دست خودم نبود.

وی ادامه داد: پدرم موسیقی کلاسیک زیاد می‌شنید و من هم به موسیقی کلاسیک و آهنگ‌های قوالی علاقه‌مند شدم تا سن ۱۴، ۱۵ سالگی که علاقه‌مندی‌ام به‌واسطه آشنایی با استاد «الطاف حسین سرآهنگ»، بیش از پیش شد و دنباله‌روی از این مکتب را شروع کنم و همچنان هم موسیقی غزل و قوالی را به‌عنوان بخشی از موسیقی کلاسیک ادامه می‌دهم.

وی افزود: هم غزل و هم قوالی بخش‌هایی از موسیقی کلاسیک هستند و منشا قوالی آن‌طور که ما از بزرگان‌مان شنیده‌ایم از شهر باستانی غزنی بوده است و در جنگ‌ها و هنگام حضور در میدان به‌جای رجزخوانی بیشتر قوالی می‌کرده‌اند و آهنگ‌های عرفانی و اشعار مذهبی و دینی را با هم و یک‌جا می‌خوانده‌اند تا این که «امیرخسرو بلخی دهلوی»، قوالی را به سیستم امروزه درآورد. 

گفتنی است قوالی یکی از گونه‌های موسیقی آسیای شرقی (هند و پاکستان) و افغانستان و مرتبط با عرفان و مذهب است و بنا به عقیده بزرگان این عرصه، نوعی عبادت به شمار می‌آید.

در قوالی، شعر اهمیت بسیار دارد و شیوه اجرای آن، جمعی و گروهی و مدت زمان یک قطعه‌اش به طور معمول بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه است.

ع ا

نظر شما
ارسال نظر