نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2377
-
الف
+

نمایش آثار نقاشی با قیر «عبدالله علوی» در مشهد

گالری «بن بست» این روزها میزبان آثار نقاشی «عبدالله علوی» شاعر و نقاشی افغانستانی ساکن مشهد است.

به گزارش آی فیلم 2، نمایشگاهی با عنوان «مطرود» در نگارخانه «بن‌بست» در مشهد میزبان نقاشی های «عبدالله علوی» شاعر و نقاش افغانستانی است.

در این مجموعه از «قیر» به عنوان ماده اصلی در نقاشی‌ها استفاده شده است.

عبدالله علوی

شعر‌ها و نقاشی‌های«عبدالله علوی» به موضوعات مهاجرت، هویت، خاطره و تروما می‌پردازد.

علوی در چند نمایشگاه گروهی از جمله در شهر‌های آدلاید «استرالیا» و اولریساهام «سوئد» اشتراک کرده است. او همچنین در زمینه طراحی جلد کتاب فعال بوده و تاکنون بیش از ۳۰ طرح جلد برای کتاب‌هایی در زمینه شعر و داستان عمدتا از نویسندگان افغانستان طراحی کرده است.

وی در توضیح این نمایشگاه در یک مصاحبه گفته است: مجموعه «مطرود»، به موضوع مهاجرت می‌پردازد. به لحظاتی سرگردان که تاریکی بر هویت تسلط پیدا می‌کند.

عبدالله علوی

در این مجموعه از «قیر» به عنوان ماده اصلی در نقاشی‌ها استفاده شده است. قیر را ترجیح می‌دهم، زیرا به عنوان ردی کوتاه مدت ریتم تپنده خود را زنده می‌کند. پالت رنگی در اینجا محدود است و تیرگی بر آن قالب است. متریال به عنوان یک توده بی‌زمان و خاکی عمل می‌کند که از قبل وجود داشته و پس از آن نیز باقی می‌ماند. برای من این تغییر رنگ نشان‌دهنده بیگانگی، پوچی و عدم است. حتی با کوچک‌ترین حضور، قیر رنگ‌های روشن را از حرکت باز می‌دارد.

او به سبک و سیاق اکسپرسیونیسم، توانسته غم و رنج‌های خود را بیان کند. این نوع نقاشی به قدری نو و جدید است که شاید شیوه اجرایی منحصر‌به‌فردی باشد.

«شهناز علی‌پور» به عنوان مدیر نگارخانه بن‌بست و کارشناس ارشد نقاشی دانشکده هنر تهران و عضو انجمن هنر‌های تجسمی ایران، در بخشی از یادداشت هایش در مورد این آثار می‌نویسد: «هنر در تجربیات شخصی یا گاهی جمعی، در تحولات گوناگون، می‌تواند ظهور کند. هنرمند چهره کریه مهاجرت اجباری و یا تبعید خودخواسته را با ماسکی سیاه‌رنگ و فرم‌هایی قیراندود، به بافت‌های ازهم پاشیده مبدل کرده است. قیر بهترین ماده برای چنین بیانی است.»

م ا 

نظر شما
ارسال نظر