نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2544
-
الف
+

«زبان عشق»: هم آوایی «دولتمند خالف» و «شهرام ناظری»

در این ویدیو گوشه ای از هم نوایی «شهرام ناظری» و «دولتمند خالف» آوازخوانان نامی ایران و تاجیکستان را  مشاهده می کنید.

به گزارش آی فیلم 2، در سال 1397 خورشیدی در کنسرتِ مشترک «شهرام ناظری» و «دولتمند خالف» که در تالار بزرگ باربیکن در لندن برگزار شد، این دو خواننده‌ بلند آوازه‌ ایران و تاجیکستانی، برای نخستین‌بار روی یک صحنه با همراهی سازهای سنتی ایران و تاجیکستان به اجرای برنامه پرداختند.

کنسرت مشترک این دو هنرمند سرآغاز پروژه‌ای با نام «زبان عشق» بود که تلاش داشت تا نقش برجسته‌ و بی نظیر شعر فارسی، در پرورش و بیان مفهوم عشق و مهر و وفاق اجتماعی را نمایان کند.

در ویدیو فوق گوشه ای از هم نوایی این دو آوازخوان نامی را مشاهده می کنید.

«دولتمند خال اف» آوازخوان، نوازنده و آهنگساز شناخته شده تاجیکستان برنده جایزه دولتی تاجیکستان به نام «ابوعبدالله رودکی»، زاده 26 اکتبر 1950 میلادی است.

وی در سال 1958 تحصیلات خود را در مکتب قریه محل سکونت و در سال 1963 در مکتب شبانه روزی سپری کرد. در سال 1971 وی از دپارتمان موسیقی و آواز موسسه دولتی هنر تاجیکستان به نام «تورسون زاده» فارغ التحصیل شد.

سپس به آکادمی تیاتر موسیقی و کمیدی دولتی شهر کولوب رفت. در 20 جولای 1989 با تصمیم دولت تاجیکستان در تیاتر موسیقی و درام شهر کولوب به رهبری وی گروه دولتی «فلک» تاسیس شد.

دولتمند از مروجان بزرگ هنر سبک کوهستان در تاجیکستان است. خال اف استاد موسیقی محلی جنوب تاجیکستان است که «فلک» نام دارد. خال اف در نواختن دوتار، قیچک و سه‌تار که از سازهای مشهور این منطقه هستند، شهره است.

وی در پیشرفت موسیقی بی نظیر مردم تاجیکستان نقش بسزایی داشته و در طول فعالیت خود، بیش از 150 سفر هنری به تقریبا 100 کشور در سراسر جهان انجام داده است.

نخستین کانسرت دولتمند خال‌اُف در سال ۱۹۶۳ در سن ۱۳ سالگی از تلویزیون سراسری شوروی پیشین نشر شد و از ۲۸ سال پیش از شعرهای مولوی در کارهایش استفاده کرد تا این که ۲ سال پیش ژاک شیراک نشان طلایی کشور فرانسه را به‌دلیل استفاده از شعرهای مولوی به دولتمند اهدا کرد.

آثار خال اف نه تنها در تاجیکستان، بلکه همچنین در خارج از کشور، به ویژه در کشورهای با فرهنگ و زبان مشترک، مانند ایران و افغانستان، دارای ارزش بالایی هستند.

دولتمند همان‌گونه که به موسیقی اصیل تاجکستان و اشعار مولانا پایبند است، از شعرهای شاعران معاصر نیز استفاده می‌کند و حتی با ارکسترهای سمفونیک و گروه کر نیز کنسرت می‌گذارد.

«شهرام ناظری» نیز از خوانندگانِ شناخته شدهٔ موسیقی اصیل ایرانی و ملقب به «شوالیه آواز ایران» است.

وی از دوران خردسالی توسط مادرش با شعر و آواز آشنا شد؛ پدرش نیز صدای لطیفی داشت و ضمن آشنایی با گوشه ها و ردیف های آواز ایرانی، سه تار هم می نواخت.

در سن 7سالگی اولین برنامهٔ هنری خود را در رادیوی کرمانشاه اجرا کرد. پس از آن در سن 11 سالگی نیز توانست در رادیو تلویزیون ایران چند برنامهٔ دیگر آواز ایرانی اجرا کند.

وی در سال 1345 برای بهره گیری از محضر استادانی چون عبدالله دوامی، نورعلی خان برومند، عبدالعلی وزیری، محمود کریمی و محمدرضا شجریان عازم تهران شد و ضمن بهره گیری از محضر این اساتید، سه تار را نیز نزد استادان احمد عبادی، جلال ذوالفنون و محمود هاشمی فرا گرفت.

درسال 1354 بنا به پیشنهاد «نورعلی خان برومند» به استخدام رادیو تلویزیون ایران درآمد.

ناظری درسال 1355 در نخستین آزمون موسیقی سنتی ایران با نام باربد اشتراک کرد و توانست مقام نخست را در رشتهٔ آواز در این آزمون به دست آورد. 

شهرام ناظری آلبوم های «چاووش»، «مثنوی موسی و شبان»، «بنمای رخ»، «صدای سخن عشق»، «لاله بهار»، «بشنو از نی»، «یادگار دوست»، «گل صدبرگ»، «زمستان»، «آرش کمانگیر»، «امیرکبیر»، «آواز اساطیر»، «لیلی و مجنون»، «چشم به راه»، «در گلستانه» و «یادگار دوست» را نشر داده است.

او در سال های 1360 تا 1364 به روش های مختلف مصروف تدریس موسیقی و ردیف های آوازی به علاقه مندان گردید. از سال 1364 به بعد با همکاری گروه های موسیقی ایرانی کارهای زیبایی را به بازار موسیقی عرفانی و اصیل ایرانی عرضه ساخت.

لازم است ذکر شود «گل صدبرگ» معروف ترین اثر شهرام ناظری و بسیاری از مردم ناظری را با تصنیف اندک اندک با شعر مولانا اجرا شده در این آلبوم می شناسند.

ناظری در سراسر جهان در سالن ها و فستیوال های بزرگ برنامه و کنسرت هایی اجرا نموده است.

افتخارات و جوایز شهرام ناظری

جایزهٔ «کونکورز» موسیقی فولکلور در سال 1975

دریافت جایزهٔ «بهترین موسیقی عرفانی جهان» در جشنوارهٔ فاس مراکش در سال 1997 (وی پس از دریافت این جایزه، از سوی مطبوعات آمریکا لقب پاواروتی ایران را نیز دریافت کرد.)

دریافت جایزه ویژه شهر ارواین ایالت کالیفرنیا برای گسترش پیام معنوی مولانا و صلح از طریق زبان موسیقی در سال 2006

دریافت نشان «لژیون دونور» از سوی دولت فرانسه در سال 2007

دریافت نشان «شوالیه ادب و هنر» از سوی دولت فرانسه در سال 2007

دریافت عنوان هنرمند برتر آسیا از طرف مجمع آسیاسوسایتی 2007

دریافت جایزهٔ «اسطورهٔ زنده»از دانشگاه یوسی اِل اِی

دریافت نشان طلایی سماع بارگاه مولانا از دست اسین چلبی نواده مولانا در سال 1386 در شهر قونیه ترکیه و انتخاب به عنوان رئیس افتخاری مرکز مولانا پژوهی دانشگاه سلجوق در ایران.

م ا 

 

نظر شما
ارسال نظر