نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2895
-
الف
+

نمایش فلم های ایرانی  در جشنواره «مروارید جاده‌ ابریشم» ازبکستان

سیزدهمین دوره جشنواره فلم تاشکند معروف به «مروارید جاده‌ ابریشم» با حمایت رییس جمهور «ازبکستان» احیا شد.

به گزارش آی فیلم 2، سیزدهمین دوره جشنواره فلم تاشکند معروف به «مروارید جاده‌ ابریشم» بانمایش فلم‌هایی از آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین، پس از چند سال وقفه و با حمایت رییس جمهور «ازبکستان» احیا شد.

این جشنواره که بخشی از آن به «روزهای سینمای ایران» اختصاص دارد، درقالب‌ جشنواره‌ها از تاریخ ۲۹ سپتمبر آغاز به کار کرد و تا ۳ اکتبر ۲۰۲۱ (۷ تا ۱۱ میزان) در شهرهای «تاشکند»، «جیزه»، «سمرقند»، «بخارا»، «خیوا» و  «کوکند» ادامه خواهد داشت.

مروارید جاده ابریشم

فلم‌هایی که به نمایندگی از ایران در بخش «روزهای سینمای ایران» حضور داشتند عبارتند از : «برگ جان» به‌ کارگردانی ابراهیم مختاری، «مادری» به کارگردانی رقیه توکلی ، «ویلایی‌ها» به‌کارگردانی منیر قیدی، «قطار آن شب» به‌کارگردانی حمیدرضا قطبی، «مُرده خور» به‌کارگردانی صادق صادق‌دقیقی، «سارا و آیدا» به کارگردانی مازیار میری، «مسیر معکوس» به کارگردانی ابوالفضل جلیلی، «رویای سهراب» به کارگردانی علی قوی تن و «شب اول هجده سالگی» به کارگردانی حامد تهرانی.

«فردوس عبدوخلیکف» دبیر جشنواره و مدیر ازبک فلم، در دیدار نمایندگان سینمای ایران، هدف اصلی این جشنواره را تحکیم و توسعه روابط بین‌الملل در زمینه سینما، تقویت سینمای ملی و تبادل اطلاعات از راه دعوت فلم‌های برگزیده‌ کشورهای مختلف دانست و گفت: در همین راستا در این دوره فلم‌های عموما موفق جشنواره‌های مطرح جهانی برگزیده و دعوت ‌شدند و در این میان برای نخستین بار بخشی ویژه به روزهای سینمای ایران اختصاص یافت که نشانگر اهمیت سینمای نوین ایران برای ما است.

عبدوخلیکف حضور هنرمندان ایرانی در این جشنواره را با اهمیت توصیف کرد و گفت: توسعه و تقویت همکاری های سینمایی ازبکستان و ایران، مورد توجه ما است و ادامه گفتگوهای سینمایی و فرهنگی بین دو کشور در اولویت قرار دارد.

این دوره از جشنواره فلم تاشکنداز بخش‌های متنوعی همچون جشنواره‌ی فلم جوانان تحت عنوان «نسل نوین جاده‌ معظم ابریشم»، مروری بر آثار سینمای کلاسیک ازبکستان، بازار بین‌المللی فلم تحت عنوان «بازار فلم جاده‌ ابریشم»، هفته‌ سینمای استعدادهای جوان، بخش ویژه روزهای سینمای ایران، افتتاح کاخ سینمایی ازبکستان، معرفی استودیوی به روزشده‌ی فلمسازی «ازبک فلم»، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و مسترکلاس توسط اساتید بین المللی برای مخاطبین جوان جشنواره، افتتاح آکادمی فلم ازبکستان، آغاز به کار مکاتب تخصصی سینمایی در تاشکند و پنج شهر اصلی بخارا، سمرقند، کوکند، خیوا و نوکاس تشکیل می‌شود. 

«علیرضا تابش» مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر جشنواره بین المللی فلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان، «محمد مهدی عسگرپور» دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر، به همراه جمعی از کارگردانان سینمای ایران، مهمانان ویژه این جشنواره بودند.

نکته حائز اهمیت در این رویداد سینمایی، نمایش فلم‌های ایرانی در سینماهای میزبان آثار جشنواره در شهرهای تاشکند، سمرقند و جیزه بود که با عزیمت فلمسازان ایرانی به این شهرها و حضور همزمان در کنار مخاطبان جشنواره، رخ داد.

م ا 

نظر شما
ارسال نظر
پربحث ترین