نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3030
-
الف
+

«فرید نورزهی»: ما به صلح نیاز داریم و نتیجه جنگ چیزی جز از بین رفتن نسل آینده ما نخواهد بود

«فرید نورزهی» معرق کار افغانستانی در حاشیه دومین نمایشگاه ملی «آرمان صلح» از تاثیر هنرمندان در اشاعه صلح بین ملت ها سخن گفت.

به گزارش آی فیلم 2، «فرید نورزهی» معرق کار افغانستانی در حاشیه دومین نمایشگاه ملی «آرمان صلح» با عنوان «هنر برای صلح» که به مناسبت روز جهانی صلح با همکاری کمیسیون ملی یونسکو ایران در نگارخانه و سالن آمفی تیاتر دیپلماتیک موسسه فرهنگی اکو برگزار شد از تاثیر هنرمندان در اشاعه صلح بین ملت ها سخن گفت.

این هنرمند معرق کار که اصالتا اهل «هرات» است با اشاره به اثر هنری اش در این نمایشگاه ارائه کرده عنوان کرد: با توجه به مضمون خود نمایشگاه که به نام جنگ و صلح است، نام اثر من «پرنده صلح» است که نتیجه 20ساله حضور امریکایی ها در افغانستان را نمایش می دهد که به بهانه مبارزه با تروریسم در افغانستان حاضر شدند.

وی افزود: من تلاش کردم اسکلت واقعی پرنده ای را نشان دهم که اسکلت واقعی صلح آمریکا را نشان می دهد که در ظاهر صلح و دوستی و مبارزه با تروریسم و از بین بردن طالبان به افغانستان آمد و شبیه پرنده ای است که شاخه زیتون در نوک خود دارد اما بمب و جنگ و جنگ افزار و خرابی هایی که در کشور رخ داده نتیجه این اشغال است و اثرات سویی بر جای گذاشته که متاسفانه در آینده هم باقی خواهد ماند. 

«نورزهی» در خصوص رسالت هنرمندان در پیام رسانی و گشترش صلح در جهان عنوان کرد: دوستان هنرمند تاثیر به سزایی در انتقال صلح دارند؛ آن ها نمی توانند منظور شان را به صورت عیان مطرح کنند اما زمانی که نمایشگاهی با موضوعات مختلف هم چون صلح و جنگ ایجاد می شود می توانند آثار خود را که تمام ایده و ذهن آن ها در قالب یک اثر خلق شده را عرضه نمایند.

این هنرمند افغانستانی در ادامه افزود: هنرمندان با تولید آثار هنری خود می توانند حرف های خود را در سطح بالاتری از عموم جامعه منتقل کنند و  افکار خود را به گوش مسئولین مربوطه برسانند که واقعا ما به صلح نیاز داریم و نتیجه جنگ چیزی جز خرابی و ویرانی و از بین رفتن نسل آینده ما نخواهد بود.

«فرید نورزهی» در خصوص اثرات مثبت برگزاری این نمایشگاه عنوان کرد: یکی از اهداف خود من برای حضور در این نمایشگاه تقویت امید در نسل آینده بود، درست است که جنگ و مشکلات وجود دارد اما صبح طلوع خواهد کرد و امیدوارم آرامش و صلح به کشور ما باز گردد و با توجه به دیدگاهی که وجود دارد و اقشار مختلف جامعه در مبارزه با ظلم و کفر پایدار هستند این هدف محقق خواهد شد.

این هنرمند افغانستانی با اشاره به شعری از حضرت «مولانا جلال الدین بلخی» پیام خود را برای صلح چنین بیان کرد: 

تو مگو همه به جنگند و ز صلح من چه آید

تو یکی نه‌ای هزاری تو چراغ خود برافروز

که یکی چراغ روشن ز هزار مرده بهتر

که به است یک قد خوش ز هزار قامت کوز

بیشتر بخوانید:

«معروف جان عبدالرحمان اف»: هنر ابزاری برای گسترش صلح در کشورهای همسایه است

م ا 

نظر شما
ارسال نظر
پربحث ترین