نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2047
-
الف
+

طرح «همسایه»؛ اقدام هیئت های مذهبی برای کمک به مهاجران افغانستان

هیئت‌های مذهبی و مواکب جامانده از اربعین در قالب طرح «همسایه» اقدام به خدمت رسانی به مهاجران افغانستان نموده اند.

به گزارش آی فیلم 2، در پی وقوع حوادث اخیر در افغانستان و قدرت گیری طالبان در این کشور شماری از مردم افغانستان  اقدام به مهاجرت کرده‌اند و به ایران پناه آورده‌اند و برای ورود به خاک ایران در مرزها استقرار دارند.

«هادی شعبانی»، مسئول خیمه میاندار خدمت هیئات مذهبی ایران و از برگزاری طرحی با عنوان «همسایه»، برای کمک مردم مظلوم و ستمدیده افغانستان خبر داد.

مسئول خیمه میاندار خدمت در یک مصاحبه گفت: انتشار اخبار و تصاویر از شرایط نابسامان افغانستانی‌های عزیز، هر انسان آزاده‌ای را ناراحت می‌کرد. طبق سیاست رسمی نظام جمهوری اسلامی ایران، ما طرفدار مردم افغانستان هستیم و از اینکه تعداد زیادی از آنها از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند و به دلیل احساس ناامنی، با فرزندان خردسن خود به مرزهای کشورهای همسایه پناه برده‌اند و در شرایط نامناسبی هستند، رنج می‌بریم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در یک حرکت دسته‌جمعی در قالب پویش «همسایه»، به کمک مردم مظلوم و ستمدیده افغانستان برویم و به آنها خدمت‌رسانی کنیم.»

طرح همسایه

شعبانی با اشاره به ایام اربعین حسینی عنوان کرد: موکب‌هایی که هر سال برای خدمت‌رسانی به زائران پیاده اربعین به کشور عراق اعزام می‌شدند و امسال با توجه به محدودیت‌های کرونایی امکان حضور در این مراسم باشکوه را ندارند، اعلام آمادگی کرده‌اند برای خدمت‌رسانی به مهاجران افغانستانی که از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند، موکب‌هایشان را در مرز افغانستان برپا کنند و به این عزیزان خدمات ارائه دهند.

وی افزود: درحال حاضر بعضی از  موکب‌داران در استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان‌وبلوچستان با وجود تمام محدودیت‌ها در مرز افغانستان مصروف خدمت‌رسانی به مهاجران افغان هستند که خود را به مرز رسانده‌اند. اما چون وسعت کار بالا است، تصمیم گرفتیم در سطح ملی به این موضوع ورود کنیم.

مسئول خیمه میاندار خدمت گفت: البته تمرکز ما بر این است که کمک‌های اصلی را به داخل خاک افغانستان برسانیم. از این جهت با دوستان افغانستانی فعال در مسجد جامع امام علی (ع) در شهر «زَرَنج» ولایت «نیمروز» افغانستان هماهنگی‌های لازم انجام شده‌است. مقرر شده غذا و امکانات اولیه موردنیاز شامل لباس کودکان و لوازم بهداشتی اطفال و بانوان توسط موکب‌هایی که ما لب مرز داریم تدارک داده شده و به دست دوستان فعال در این مسجد رسانده شود تا آنها این اقلام را در میان آوارگانی که شهر و ولایت خود را ترک کرده و به شهر زرنج آمده‌اند، توزیع کنند.

شعبانی با بیان اینکه رایزنی‌ها برای ایجاد بستر مناسب برای این خدمت‌رسانی بی‌وقفه ادامه دارد، می‌گوید: «آنچه در ذهن ما و مطلوبمان بود، این بود که دقیقاً مشابه اتفاقی که در مسیر پیاده‌روی اربعین رقم می‌خورد و موکب‌ها در کنار هم برپا می‌شد، در نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان هم می‌توانستیم موکب‌هایمان را کنار هم برپا کرده و از مهاجرانی افغانستانی که به لب مرز می‌رسند، پذیرایی کنیم. اما با توجه به شرایط خاص کشور افغانستان و مرزهای این کشور، از طرف مرزبانی مجوز فعالیت به این شکل به ما داده نشد و شرایط برای برپا کردن موکب به شکل موکب‌های اربعین فراهم نشد.

وی افزود: به همین دلیل ما در حال حاضر در مرز «میلَک» فقط توانسته‌ایم داخل محوطه مرزبانی جمهوری اسلامی ایران، یکی از موکب‌هایمان را دایر کنیم و به‌صورت محدود به مهاجران افغان خدمات ارائه دهیم و شرایط حساس مرزهای افغانستان اجازه نمی‌دهد ما آن سازه‌های معروف همیشگی را برپا کنیم و به آن شکل باشکوه خدمت‌رسانی به زائران اربعین، به عزیزان مهاجر خدمات ارائه کنیم. بنابراین فارغ از تدارکات ظاهری و بیرونی، تمام تلاش ما این است که خدمات موکب‌های اربعینی را برای این عزیزان بی‌پناه مهیا کنیم.»

مسئول خیمه میاندار خدمت خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت‌های موجود، الان فقط یک موکب در نقطه صفر مرزی «میلک» مشغول خدمت‌رسانی به مهاجران است. در این شرایط، مابقی موکب‌های ما باید در داخل کشورمان و در نزدیکی مرز مستقر شوند و در زمینه پشتیبانی موکب نقطه صفر مرزی فعالیت کنند تا آن موکب بتواند با کمیت و کیفیت بیشتری به مهاجران افغانستانی خدمات ارائه کند.

م ا 

نظر شما
ارسال نظر