نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2607
-
الف
+

سفیر صلح یونیسف در ایران: پلی از دوستی برای عبور از مرزها بسازیم

«مهتاب کرامتی» بازیگر مطرح ایرانی و سفیر صلح یونیسف در یک مصاحبه از اشتراکات فرهنگی کشور های منطقه اکو و استفاده از ابزار فرهنگ و هنر برای نزدیکی این حوزه تمدنی گفت.

به گزارش آی فیلم 2، «مهتاب کرامتی» بازیگر نام آشنای سینما و تلویزیون ایران و سفیر صلح یونیسف که مخاطبان آی فیلم 2 هنرنمایی وی را در سریال های «اصحاب کهف»، «مریم مقدس» مشاهده کردند در یک مصاحبه اختصاصی با موسسه فرهنگی اکو از اشتراکات فرهنگی کشورهای منطقه به عنوان مهم ترین ابزار گسترش دوستی و صلح سخن گفت.

بانو کرامتی با اشاره به احساس و علایق خود نسبت به حوزه تمدنی منطقه اکو عنوان کرد: از نگاه من به عنوان یک هنرمند ایرانی، رابطه ما با ملت های این حوزه تمدنی مشترک، یک رابطه عمیق و خویشاوندی است. رابطه ای از جنس «فامیل های گمشده» که روزگاری در کنار هم بودند ولی امروز به واسطه مرزهای جغرافیایی تا حدود زیادی از هم دور مانده اند.

وی افزود: ابعاد مختلف اشتراکات ملتهای منطقه اکو به گونه ای است که رد پای آن را در گوشه گوشه آیین ها، رسوم و زندگی روزمره مردمان این سرزمین تاریخی می توان سراغ گرفت. ملتهای منطقه از کوش آداسی در ترکیه تا دورترین روستاهای کشور پهناور پاکستان در عین تفاوت، دارای چنان ریشه های مشترک تاریخی هستند که به محض در کنار یکدیگر قرار گرفتن آیین های مشترکی نظیر نوروز یا هنرهای دستی و سنتی آنها، گویی تابلوی واحدی از یک «فرهنگ» را به نمایش می گذراند. این فرهنگ مشترک از نگاه من، مهم ترین ابزار گسترش دوستی و صلح در این منطقه تاریخی است که اگر با مسئولیت پذیری جمعی در این زمینه همراه شود می تواند به تولد دوباره تمدنی اصیل و یکپارچه منتهی شود.

بازیگر سریال «اصحاب کهف» درباره نقش هنرمندان منطقه اکو در زمینه تحقق دوستی و صلح حداکثری در منطقه با استفاده از ابزار فرهنگ و هنر گفت: من قلباً به تأثیر هنرمندان در گسترش صلح و دوستی معتقدم و فکر می کنم «هنرمندان منطقه اکو» و به خصوص سینماگران این ده کشور می توانند نقش بسیار بزرگی را در همدلی هرچه بیشتر ملتهای این منطقه تاریخی ایفاء کنند.

وی در ادامه  اظهار کرد: نکته مهم برای ما در این زمینه باید کنار گذاشتن تفاوت های فرهنگی و جغرافیایی جهت رسیدن به یک اشتراک فرهنگی است چون اصل اول برای دستیابی به یک دوستی پایدار در میان ملتهای منطقه اکو، القای حس با هم بودن از سوی هنرمندان کشورهای عضو اکو باشد تا علاوه بر ایجاد زمینه تولیدات مشترک فرهنگی و هنری، «احساس افتخار جمعی» را هم نسبت به هنرمندان یکدیگر در میان ملتهای منطقه ایجاد نماید.

«مهتاب کرامتی» با تاکید با اشتراکات فرهنگ و تاریخی کشور های منطقه اکو ابراز کرد: زمینه «دوستی» در میان ملتهای کشورهای عضو اکو به قدری است که ما  فقط باید دست دوستی یکدیگر را دوباره بفشاریم  و از انجام اقدامات غیردوستانه بپرهیزیم.

من به عنوان یک هنرمند ایرانی وظیفه خودم می دانم که هرکجا مرزی میان این ملتها کشیده شد، به اتفاق سایر هنرمندان، پلی از دوستی برای عبور از این مرزها بسازیم و این مهم خیلی از دسترس ما دور نیست. ما ملتهای منطقه اکو هزاران دلیل برای دوستی داریم و شاید حتی یک دلیل هم برای دشمنی یا دوری نداشته باشیم. نوروز ما یکی است. ادبیات، موسیقی، فرش و آواز ما هم همینطور. غذاها و لباس ما مردمان منطقه اکو یک ریشه دارد و اعتقادات ما هم جملگی از ارزشهای انسانی می گوید. مهم ترین معضل امروز ما عدم مراودات کافی و «بی خبری» از هم است که اگر یک حرکت جمعی مناسب در این زمینه مشکل بگیرد می تواند فاصله ایجاد شده میان قریب 500 میلیون نفر جمعیت سرزمین اکو را در زمان کوتاهی، ترمیم نماید.

بازیگر سریال «مریم مقدس» در انتهای این مصاحبه  خطاب به مردمان کشور های منطقه اکو گفت: اول اینکه به تمام آنها درود می فرستم و امیدوارم که به زودی «فامیل های گمشده» خود را در گوشه گوشه این کشورهای «هم هویت» دیدار کنم.

در پیوند با این خبر بخوانید:

بازیگران ایرانی که نقش افغانستانی ایفا کردند/مهتاب کرامتی (8)

گریم جالب «مهتاب کرامتی» که شباهت زیادی به «شربت گل» دختر افغانستانی دارد

«مهتاب کرامتی» در یک سریال عاشقانه نقش آفرینی می کند

«مهتاب کرامتی» رئیس هیئت داوران جشنواره فلم مادرید شد

خانم بازیگر مشهور ایران، زن تأثیرگذار آسیا شد

م ا 

نظر شما
ارسال نظر
پربحث ترین