نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3804
-
الف
+

زیبایی های دشت «ناور» ولایت «غزنی» در قاب آی فیلم 2

در این گزارش ویدیویی، گوشه ای از زبیایی های دشت «ناور» در ولایت «غزنی» که مدتی قبل توسط خبرنگار آی فیلم2 در افغانستان تهیه شده را نظاره گر هستید.

به گزارش آی فیلم2، «دشت ناور» ولایت «غزنی»، یکی از نخستین زیستگاه‌های انسان‌های ماقبل تاریخ محسوب می‌شود که نماد فرهنگ مردم آن زمان در سرزمین کهن افغانستان است.

در گزارش ویدیویی فوق گوشه ای از زبیایی های دشت «ناور» در ولایت «غزنی» که مدتی قبل توسط خبرنگار آی فیلم2 در افغانستان تهیه شده را نظاره گر هستید.

ولایت غزنی در مرکز افغانستان قرار دارد و از طرف شمال با ولایات «بامیان» و «میدان وردک»، از جنوب و جنوب غرب با ولایت «زابل»، از مشرق با «لوگر و پکتیا»، از جنوب شرق به «پکتیکا» و از مغرب با ولایت «ارزگان» و «دایکندی» همسایه است.

دشت ناور

شهر «غزنی» مرکز ولایت غزنی و از کابل ۱۳۵ کیلومتر فاصله دارد.

یکی از مناطق تاریخی و دیدنی غزنی منطقه «دشت ناور» است که قدمت تاریخی آن به دوره انسان‌های ماقبل تاریخ می‌رسد.

دشت ناور که در شهرستانی با همین نام، در ۵۵ کیلومتری شمال غربی ولایت غزنی قرار دارد و مساحت آن ۷۵۰۰ هکتار  می‌باشد.

دشت ناور

در این دشت زیبا، تپه‌های چهارگانه‌ای در بخش شمالی واقع شده که ارتفاع آن حدود 40 تا 60 متر می باشد.

آنگونه که در کتاب «جغرافیای ولایت غزنی» اثر «محمد عظیم عظیمی» آمده است؛ بقایا و آثار به دست آمده از «دشت ناور» پس از تحقیقات و کاوش‌هایی که برای نخستین بار در سال 1967 توسط هیئت‌های افغانستانی و هندی صورت گرفت، شامل تبرهای ابتدایی، شمشیرهای دو لبه و چاقوهای کوچک می‌باشد که از نوع سنگ‌های «آبسیدین» هستند.

ناور یکی از سردترین ولسوالی های غزنی است و تمام ساکنین آن مردم هزاره می باشند.

از نظر قدمت تاریخی دشت ناور برخی ها آن را به شاهنامه فردوسی و قهرمانش یعنی رستم نسبت می‌دهند.

مدتی پیش مسئولان اداره ملی حفاظت محیط زیست افغانستان پیشنهاد دادند که «دشت ناور» به صفت سومین پارک ملی افغانستان اعلام شود.

این دشت از جمله ساحات بزرگ تولید نسل «غاز حسینی» در جهان شناخته شده است. تولید نسل غاز حسینی بار اول در زمان خاندان مغول، در سال 1348 توسط کلاچنتوف و مادل و در سال 1350 و 1370 توسط اداره تحفظ محیط زیست افغانستان گزارش داده شده است.

دشت ناور

این ساحه با داشتن یک بند آب طبیعی که حدود ۶۰ کیلومتر بر ۱۵ کیلومتر مساحت دارد، زیستگاه مهم بیش از ۳۰ نوع پرنده کمیاب از جمله انواع مختلف مرغابی ها و پرندگان مهاجر می باشد.

در شرق «دشت ناور» کوه‌های مختلفی وجود دارد، در این ناحیه جریان باد، عمل فرسایش را سرعت بخشیده و در شکل صخره‌ها تغییرات زیادی ایجاد کرده است.

در «دشت ناور» بقایای هشت مرکز آتشفشانی و دو چشمه مهم آب گرم وجود دارد.

دشت ناور

آب گرمی در منطقه «قلعه چه» به نام «گرم آب» شهرت دارد که حرارت آن به 35 درجه سانتی‌گراد می‌رسد، این چشمه در مرکز ناور، 45 کیلومتر به طرف غرب واقع شده است.

م ا / ح ح

نظر شما
ارسال نظر
عبدالرحمان بنی صالحی

سلام لطفاسریال مختارنامه را درایام محرم پخش کنید