نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2756
-
الف
+

ولایت «هرات» در فهرست میراث‌های فرهنگی جهان ثبت می شود

یونسکو، طرح افغانستان برای ثبت ولایت هرات در فهرست میراث‌های فرهنگی جهان را تایید کرده است.

به گزارش آی فیلم 2، بر اساس اظهارات مقامات وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو)، طرح افغانستان برای ثبت ولایت هرات در فهرست میراث‌های فرهنگی جهان را تایید کرده است.

بر این اساس، طرح وزارت اطلاعات و فرهنگ مبنی بر ثبت شهر هرات در فهرست میراث‌های فرهنگی جهان که پیش از این به یونسکو ارسال شده بود، تایید شده و طبق اعلامیه، یونسکو از ثبت این ولایت در فهرست میراث‌های جهان به وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان اطمینان داده و از این وزارت خواسته است که اسناد لازم را در این بخش ارایه کند.

«محمدطاهر زهیر»؛ سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ با استقبال از تایید یونسکو به منظور پذیرفته شدن شهر هرات در فهرست میراث‌های فرهنگی جهان، تاکید کرده است که اسناد لازم را در این زمینه آماده و به این نهاد می‌ سپارند.

به گفته آقای زهیر، شهر هرات با داشتن بناهای تاریخی، به ویژه بناهای تاریخی دورۀ اسلامی، برای دولت افغانستان و جهان مهم است و با شامل شدن این ولایت در فهرست میراث‌های فرهنگی جهانی، توجه جهانیان در زمینۀ حفاظت از ولایت هرات بیش‌تر خواهد شد.

گفتنی است 17 میراث فرهنگی غیرملموس افغانستان که برخی از آن ها شامل: مسگری، قرصک، فلک بازی، چارده پال (چهارده فال)، پیشپو، برک بافی، نیزه بازی، سمنک، میرآب، کارچوب نورستان و آسیاب بادی که در وزارت اطلاعات و فرهنگ ثبت ملی شده، به زودی در سازمان یونسکو  ثبت خواهند شد.

بیشتر بخوانید:

«اتن ملی» و «رباب افغانی» درسازمان یونسکو ثبت می شوند

ع ا / ح ح

نظر شما
ارسال نظر