نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2565
-
الف
+

نگاهی به کارنامه هنری زنده یاد «جلیل احمد دل آهنگ» در قاب پنجره آی فیلم

در این گزارش با زنده یاد «جلیل احمد دل اهنگ» آوازخوان محبوب افغانستان بیشتر آشنا می شوید.

به گزارش آی فیلم 2، گردانندگان برنامه تعاملی «پنجره آی فیلم » در قسمت معرفی مشاهیر این بار به سراغ «جلیل احمد دل آهنگ» آواخوان محبوب افغانستانی رفتند. 

«جلیل احمد دل آهنگ» از هنرمندان موسیقی کلاسیک افغانستان در سال ۱۳۴۰ شمسی در شهر هرات و در یک خانواده اهل موسیقی متولد شد و از نوجوانی تحت تربیت پدرش قرار گرفت و نواختن «هارمونیه»، «رباب» و «تنبور» را آغاز کرد.

وی نزد اساتیدی چون «محمدحسین سرآهنگ» و «موسی قاسمی» از هنرمندان موسیقی افغانستان مدتی را شاگردی کرد و چندین آهنگ از وی در دهه ۵۰ شمسی در رادیو تلویزیون ملی افغانستان نشر شد.

این هنرمند افغانستانی برای اجرای کنسرت موسیقی در دهه های گذشته سفرهایی را به شوروی و کشورهای آسیانه میانه داشت و اجراهای او مورد استقبال بسیار خوبی قرار گرفت.

 با روی کار آمدن طالبان در افغانستان این هنرمند نیز مانند بسیاری از اهالی موسیقی به ایران مهاجرت کرد و اجراهای زیادی در شهرهای مختلف ایران داشت.

در دوران اقامت «دل آهنگ» در ایران، چندین آهنگ وی در رادیو دری نشر شد و همچنین یک آلبوم از آثارش با عنوان «نوای افغان» توسط یکی از مراکز هنری ایران منتشر شد.

این آوازخوان موسیقی کلاسیک افغانستان در سال 1397در مسیر مشهد ـ تایباد بر اثر سکته قلبی درگذشت.

«جلیل احمد دل آهنگ» شاگردان زیادی داشت و یکی از مطرح ترین آنها «مهرداد هویدا» نوازنده و خواننده ایرانی و از دواران مسابقه «نواهنگ» است.

در این ویدیو گوشه هایی از آهنگ «ای دل سفر کن» را  با صدای «جلیل احمد دل آهنگ» در برنامه «پنجره آی فلم» تماشا می کنید.

گفتنی است «پنجره آی فیلم» یک برنامه تعاملی ویژه ارتباط با مخاطبان آی فیلم2 می باشد که روزهای یک شنبه، سه شنبه، پنج شنبه و جمعه ساعت 20:45 به وقت کابل و تهران و 21:15 دقیقه به وقت تاجیکستان از آی فیلم2 نشر می شود.

در پیوند با ابن خبر بخوانید :

دانلود برنامه  پنجره آی فیلم 

صفحه موسیقی سایت آی فیلم 2

م ا

نظر شما
ارسال نظر