نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1657
-
الف
+

بازیگری که به خاطر قد کوتاه به «هامون» نرسید!

29 خرداد/ جوزا سالروز تولد «رضا کیانیان» نویسنده و بازیگر سرشناس سینما، تیاتر و تلویزیون ایران است.

به گزارش آی فیلم 2،«رضا کیانیان» نویسنده، عکاس و بازیگر نامدار سینما، تیاتر و تلویزیون ایران، هفتاد سال پیش در چنین روزی دیده به جهان گشود.

«کیانیان» که مخاطبان شبکه آی فیلم 2 هنر نمایی وی را در سریال های«کیمیا»، «پرانتز باز»، «روزگار قریب»، «سرنخ»، «کیف انگلیسی»، «شلیک نهایی» و«کلاه پهلوی» شاهد بوده اند، در یک مصاحبه از تجربه های بازیگری اش سخن گفته است.

کیمیا

وی در خصوص علاقه اش برای ورود به عرصه بازیگری عنوان کرده است: در مشهد برادرم کارگردان تیاتر شد و من دائما به او می‌گفتم مرا در گروهش جای دهد. یادم می‌آید تیاتری را در دانشگاه «فردوسی» مشهد کارگردانی می‌کرد و بازیگری داشت که هم‌سن من بود. به او گفتم چرا مرا جای او نمی‌گذاری و او گفت اگر تو را بگذارم می‌گویند برادرش را گذاشته و من به او می‌گفتم بگویند، من بسیار بهتر بازی می‌کنم. 

کیانیان افزود: در سال سوم دانشگاه نمایشی به نام «آنتیگونه» که در جذب مخاطب موفق بود با علی رفیعی کار کردم. او در کار بسیار جدی بود و همیشه تصور می‌کرد همه بد بازی می‌کنند و حرکت‌های بدنی حیرت‌انگیزی از بازیگر می‌خواست. 

کیانیان با بیان اینکه قرار بود در فلم «هامون» حضور داشته باشد، توضیح داد: یادم می‌آید در دوره‌ای زنده‌یاد «عزت‌الله انتظامی» برای «داریوش مهرجویی» بازیگر انتخاب می‎‌کرد و برای نقش علی عابدینی در فلم «هامون» مرا معرفی کرده بود. مهرجویی به همراه انتظامی به پشت صحنه تیاتر «می‌سی سی پی» زنده‌یاد «حمید سمندریان» آمده بودند و بازی مرا آنجا دیده بودند. انتظامی نزد زنده‌یاد سمندریان رفته بود و درباره من و اینکه چه کسی هستم از او سوال کرده بود. با من تماس گرفتند، به دفتر «داریوش مهرجویی» رفتم و با اوصحبت کوتاهی داشتیم. به من گفت در تیاتر که دیدمت قدت بلندتر بود، اما اکنون قد شما کوتاه است و مرا نپذیرفت و حالم بسیار بد شد.

وی درباره همکاری خود با «احمدرضا درویش» در فلم «کیمیا» نیز توضیح داد: درویش به من گفت قرار بود نقش را «عزت‌الله انتظامی» بازی کند، اما سر فلمبرداری «جنگ نفتکش‌ها» رفته است، وی گفت شما فلمنامه را بخوانید و درباره نقش به من خبر بدهید. فردا دوباره رفتم و درباره نقش و چیزی که مد نظر خودم و او بود توضیح دادم و قرارداد بستیم. 

کیمیا

کیانیان یادآور شد: فلم سینمایی «کیمیا» به جشنواره فیلم فجر رفت و من برای نقش دوم کاندیدا شدم و زمانی که شب به خانه برگشتم، همسرم گفت چند پیام تلفنی دارم. وقتی پیام‌ها را چک کردم متوجه پیامی از طرف ناصر تقوایی شدم مبنی بر اینکه فلم را دیده و از نقش من خوشش آمده است که با شنیدن این پیام بسیار خوشحال شدم. 

بازیگر سریال «کیمیا» درباره همکاری خود با «حاتمی کیا» نیز گفت: «ابراهیم حاتمی‌کیا» را نمی‌شناختم، فقط فلم‌هایش را دیده بودم و به نظرم کارگردان بسیار خوبی است. در آن فلم «آتیلا پسیانی» برای حاتمی‌کیا بازیگردانی و انتخاب بازیگر انجام می‌داد، فلمبرداری این فیلم کمی به تاخیر افتاده بود و پسیانی تیاتری داشت که باید به خارج از ایران می‌رفت و کارگردان هم گفته بود باید یکی را جای خودت بگذاری و پسیانی به او گفته بود رضا کیانیان مناسب است و مشخصات مرا داده بود؛ حاتمی‌کیا قبول نکرده بود و گفته بود او فیلسوف است و دائم می‌خواهد با من بحث کند که در جواب «آتیلا پسیانی» گفته بود بدین شکل نیست، خودش متفاوت است و از من دعوت کردند و بازیگر آن فلم شدم. 

کیانیان در پایان بیان کرد: من اصلا فکر نمی‌کنم که دیگران درباره من چه فکری می‌کنند و لذت کارم را زمان اجرا و ساخته شدن می‌برم.

این هنرمند ایرانی فعالیت هنری‌اش را از سال 1345 با حضور در عرصه‌ تیاتر آغاز کرد و در سال 1368، با ایفای نقش در فلم «تمام وسوسه‌های زمین» به کارگردانی حمید سمندریان به سینما راه یافت.

کیانیان تاکنون در نقش‌های متفاوتی از جمله یک عالم دینی در سریال «کیف انگلیسی» (1378)، کرکتر یک قاضی در سریال «دوران سرکشی» (1380) و عبیدالله بن زبیر در سریال «مختارنامه» (1388) ظاهر شده‌ است. یکی از شاخص ترین نقش های تلویزیونی رضا کیانیان نقش جمشید در مجموعه‌ «شلیک نهایی» (1373) به کارگردانی محسن شاه‌محمدی می‌باشد.

او در فلم های «سینما سینماست» (1375) و «روبان قرمز» (1377) نیز بازی های فوق‌العاده‌ای ارائه داده است.

کیانیان در فلم «روبان قرمز» نقش متفاوتی را تمثیل کرده و در کرکتر یک افغانستانی که در قبرستان تنها زندگی می کند ظاهر شده است.

کیانیان

وی همچنین در مجموعه‌هایی چون «روزگار قریب» (1386)، «راه طولانی» (1391) و «کلاه پهلوی» (1392-1391)؛ و فلم هایی نظیر «پاتال و آرزوهای کوچک» (1368)،«کیمیا» (1373)، «سگ‌کشی» (1379)، «عیسی می‌آید» (1380)، «فرش‌باد» (1381)، «قدمگاه» (1382)، «یک تکه نان» (1383)، «ماهی‌ها عاشق می‌شوند» (1383)، «زاگرس» (1384)، «همیشه پای یک زن در میان است» (1386)، «راه آبی ابریشم» (1387)، «یه حبه قند» (1389) و «گزارش یک جشن» (1389) به نقش‌آفرینی پرداخته‌ است.

از دستاوردهای کیانیان، می‌توان به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فلم «آژانس شیشه‌ای» (1376) و بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فلم «خانه‌ای روی آب» (1380) از جشنواره‌ فیلم فجر اشاره‌ کرد.

وی همچنین تندیس حافظ و تندیس جشن خانه‌ سینما را برای بهترین بازیگر نقش اول مرد در فلم «یه بوس کوچولو» (1383) از آن خود کرد.

رضا کیانیان در زمینه‌های دیگری چون نویسندگی، عکاسی و طراحی‌ صحنه نیز سابقه‌ فعالیت دارد.

بیشتر بخوانید:

«رضا کیانیان» هم به جمع بازیگران مبتلا به کرونا اضافه شد

مصاحبه اختصاصی آی فیلم2 با بازیگر پرآوازه سینمای ایران

بازیگران ایرانی که نقش افغانستانی ایفا کردند/رضا کیانیان (1)

م ا 

نظر شما
ارسال نظر
پربحث ترین