نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2405
-
الف
+

نظر نهایی یونسکو درباره «منار جام»

متخصصان ایتالیایی سازمان علمی فرهنگی و آموزشی ملل متحد اعلام کردند «منارجام» در وضع خوبی است، تهداب آن صدمه ندیده و میلان آن نیز نگران کننده نیست.

به گزارش آی فیلم 2، متخصصان ایتالیایی سازمان علمی فرهنگی و آموزشی ملل متحد «یونسکو» که 20 روز پیش برای ارزیابی نخستین وضعیت «منارجام» ولایت «غور» تا چغچران رفتند، اعلام کردند که این منار در وضع خوبی به‌سر می‌برد.

۲۰ روز پیش، چهار متخصص ایتالیایی و سه متخصص افغانستانی تا چغچران رفتند، اما به‌علت ناامنی، اجازه سفر تا به روستای منارجام را دریافت نکردند. 

آن ها قصد داشتند با دستگاه وضع منارجام و اندازه میلان آن را ارزیابی کند. اما این متخصصان این کار را با استفاده از تصویرهای برداشته شده از این منار انجام می‌دهند. 

در گزارش متخصصان ایتالیایی آمده‌است که منار در وضع خوبی است، تهداب آن صدمه ندیده و میلان آن نیز نگران کننده نیست، اما ریاست باستان شناسی می‌گوید که اعتماد به این اظهارنظر بدون نصب دستگاه ارزیابی، سخت است.

«عمراخان مسعودی» مشاور یونسکو گفته است: «پلان‌ها وجود دارند امیدواریم که شرایط امنیتی اجازه بدهد که تا این پلان ها عملی شوند.»

«عبدالسلام حیدری» باشنده غور، گفت: «یک سو تهدید سیلاب‌ها و باران‌ها است و از سوی دیگر تهدید ناامنی‌ها است شاید به زودترین وقت به منار آسیب برسد.»

منار جام در مناطق کوهستانی ولایت غور در ۶۲ کیلومتری منطقه «شهرک» در روستای موسوم به «جام»، محلی که رودخانه جام از جنوب به طرف شمال به رودخانه خروشان «هریرود» جریان دارد و در زاویه تلاقی این دو رودخانه قرار دارد.

«منارجام» دومین برج خشتی بزرگ و خارق‌العاده در جهان است که در عصر حکمروایی «غوری‌ها» ساخته شده و روایت‌گری تمدن با شکوه آن دوران به شمار می‌رود. این منار در سال 2002 به عنوان میراث جهانی در سازمان جهانی یونسکو ثبت شده است.

مسئولان یونسکو درحالی از وضعیت کنونی منارجام ابراز رضایت کرده اند که چندی پیش مقامات افغانستانی اعلام کرده بوده اند که این بنای تاریخی در حالت نابودی قرار دارد.

همچنین سفارت فرانسه در کابل نیز ابراز نگرانی کرده بود که منار تاریخی جام غور مانند برج پیزا در ایتالیا در حال خم شدن است و اگر به آن توجه نشود، نابود خواهد شد.

در پیوند با این خبر بخوانید:

مسئولان برای مرمت سازی «منار جام» ولایت «غور» دست‌به‌کار شدند

«منار جام» در لست آثار میراث‌های فرهنگی جهان اسلام ثبت شد

ولایت «غور» افغانستان، نمایی از تاریخ هفت هزار ساله + تصاویر

«منار جام» قیمتی ترین اثر تاریخی افغانستان+تصاویر

م ا 

نظر شما
ارسال نظر