نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2369
-
الف
+

«سرور بختی»: «میرزا تورسون زاده» شاعری تاجیک اما متعلق به همه جهان بود

وبینار بین‌المللی با عنوان «سراینده صلح و دوستی» به مناسبت ۱۱۰ سالگی استاد «میرزا تورسون زاده» شاعر تاجیک در تهران برگزار شد.

به گزارش آی فیلم 2، وبینار بین المللی «سراینده صلح و دوستی» به مناسبت ۱۱۰ سالگی استاد «میرزا تورسون زاده» با همکاری مؤسسه فرهنگی اکو و سفارت جمهوری تاجیکستان در تهران در روز پنجشنبه ۳۰ ثور (اردیبهشت ) برگزار شد.

این وبینار بین المللی با حضور «سرور بختی» رئیس مؤسسه فرهنگی اکو، «نظام الدین زاهدی» سفیر جمهوری تاجیکستان در ایران، «غلامعلی حداد عادل» رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و تنی چند از شخصیت های برجسته دانشگاهی از کشورهای منطقه اکو برگزار شد.

«سرور بختی» طی سخنانی ضمن ارائه تاریخچه ای از ابعاد مختلف زندگی این شخصیت برجسته ادبی منطقه اکو تأکید کرد: استاد «تورسون زاده» شاعری تاجیک بود که متعلق به همه جهان بود و پیامش به کشور خودش محدود نمی شد.

«نظام الدین زاهدی» سفیر تاجیکستان در جهوری اسلامی ایران نیز در این وبینار بین المللی از استاد تورسون زاده به عنوان منادی صلح در شرق نام برد و اظهار داشت: آثار تورسون زاده آینه تمام نمای غم و شادی ملت های جهان بالاخص در آسیا و افریقا محسوب می شد.

«غلامعلی حداد عادل» رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران سومین سخنران این وبینار بین المللی بود که از رئیس موسسه فرهنگی اکو بخاطر گرامیداشت مفاخر ادبی منطقه اکو قدردانی و تأکید کرد: نقش ادیبان و سخنوران در ایجاد هویت ملت ها و ترویج اشتراکات بسیار با اهمیت است که استاد تورسون زاده از این منظر جایگاه بسیار ویژه ای دارد.

وی در ادامه افزود: استاد تورسون زاده مشعل ادبیات فارسی را روشن نگاه داشت و این سرمایه را برای ملت تاجیک حفظ کرد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با گرامیداشت یاد و خاطره استاد تورسون زاده، اظهار امیدواری کرد نقش ادیبان منطقه اکو در تحقق صلح و آشتی میان ملتها فراموش نگردد.

«صادق عصیان» استاد دانشگاه «بلخ» از افغانستان به عنوان دیگر سخنران این وبینار بین المللی ضمن ابراز خشنودی از حضور در بزرگداشت استاد تورسون زاده از وی به عنوان شاعری ماندگار در تاریخ یاد و تأکید کرد: ملت افغانستان علاقه زیادی به تفکر و اشعار این استاد برجسته ادبیات تاجیک ملقب به «ستاره شرق» داشته و دارد.

«فلیحه کاظمی» رئیس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بانوان لاهور «پاکستان» از استاد تورسون زاده به عنوان شاعری که «مادر و زن» را محور زندگی می دانست نام برد و اظهار داشت: انسان دوستی و آزادیخواهی استاد تورسون زاده همواره مورد توجه مردم پاکستان بود و این شاعر برجسته تاجیک با شاعران پاکستانی ارتباطی صمیمانه داشت.

«اصل الدین قمرزاده» استاد دانشگاه دولتی سمرقند از استاد تورسون زاده به عنوان یکی از نابغه های مشهور شرق زمین در ردیف رودکی، جامی، علیشیرنوایی، صدرالدین عینی و ابوالقاسم لاهوتی نام برد و تأکید کرد: نام تورسون زاده نه تنها به عنوان استاد سخن که به عنوان منادی صلح و دوستی خلق ها در یادها مانده است.
«ابهی کوموسینگ» استاد دانشگاه «راهلخند» هندوستان از دیگر سخنرانان این وبینار بین المللی بود که به  یکی دیگر از ویژگی منحصر بفرد استاد تورسون زاده اشاره کرد و گفت: اتفاقی نادر است که یک شاعر خوب، دولتمرد خوبی هم باشد که در مورد استاد تورسون زاده این اتفاق افتاده است.

وی در ادامه افزود: مردم سرزمین هند به استاد تورسون زاده بخاطر همدردی شاعرانه، مدیون است.

در این مراسم «احمد شمیم قریشی» از هندوستان، «ابراهیم خدایار» استاد دانشگاه تربیت مدرس، «کمال نصرالله» شاعر مردمی تاجیکستان، «جعفر امینی» استاد دانشگاه تعلیم و تبریه شهید ربانی از افغانستان، «مومن قناعت» شاعر خلقی تاجیکستان و «فریدون فرهاد زاده» محقق ازبکستانی به بیان دیدگاههای خود درباره ابعاد مختلف شخصیتی، ادبی و تاریخی استاد تورسون زاده پرداختند و از مؤسسه فرهنگی اکو بخاطر نکوداشت مفاخر و ادیبان منطقه اکو قدردانی کردند.

«تورسون‌زاده» برجسته‌ترین و با نفوذترین شاعر تاجیک در اتحاد جماهیر شوروی به‌شمار می‌آمد و همین دلیل شهرِ تورسون‌زاده به افتخار او نامگذاری شده‌است. 

این شاعر به مدت ۳۱ سال ریاست اتحادیه نویسندگان تاجیکستان را بر عهده داشت.

وی بارها برنده جوایز بزرگ ادبی شد، از جمله می‌توان به : جایزه‌های دولتی استالین، ادبی لنین، رودکی تاجیکستان و جواهر لعل نهرو اشاره کرد. 

این شاعر برجسته تاجیکی همچنین مدتی به کار ترجمه روی آورد و آثاری از پوشکین و شفچنکو را به فارسی تاجیکی برگرداند. شعرهای او از معدود سروده‌های تاجیکان بود که توانست از مرزهای شوروی عبور کند و به افغانستان نیز برسد.

م ا 

 
 

نظر شما
ارسال نظر