نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1389
-
الف
+

گزارش اختصاصی آیفیلم۲ از کابل؛ سنت‌های روزه‌داری مردم افغانستان

در این ویدیو گزارش خبرنگار آی فیلم 2 از «کابل» و حال و هوای مردم افغانستان در ماه مبارک رمضان را نظاره گر هستید.

به گزارش آی فیلم 2، ماه مبارک رمضان در «افغانستان» به مانند سایر کشور‌های اسلامی، به گرمی استقبال می‌شود، روزه داران در این ماه بیشتر در مراسم های مذهبی مانند خواندن قرآن، عبادت در مسجد می‌پردازند و برخی نیز تلاش می کنند برای روزه داران افطاری مزه دار و گرم آماده می کنند.

رمضان در کابل

سنن و عنعنات مردم افغانستان در ماه مبارک رمضان، به فرهنگ ایرانی بسیار نزدیک است و مشترکات فراوانی را می‌توان در آیین‌ها و عنعنات مردمان 2 کشور مشاهده کرد.

دولت افغانستان همه ساله نخستین روز ماه مبارک رمضان را رخصتی عمومی اعلام می‌کند و تنها دلیل آن نیز حرمت‌گذاری به ماهی است که مسلمانان همه به سمت مهمانی خدا می‌روند.

رمضان د رکابل

از سنت‌های پسندیده مردم افغانستان، آشتی‌کنان است و کسانی که به دلایل مختلف با یک دیگر  قهر هستند پیش از رسیدن ماه رمضان با یک دیگر آشتی می‌کنند تا با آغاز ماه پر فیض و برکت رمضان کدورتی در دلها باقی نمانده باشد.

مردم افغانستان که به سنت‌ها و باورهای دینی و مذهبی سخت اعتقاد دارند بر این باور هستند که  نباید در حین که روزه هستند از کسی کینه به دل داشته باشند و اعتقاد دارند اگر کسی روزه بگیرد در حین که  کدورتی از کسی در دل دارد، آن روزه از شیطان است.

هیچ نمازگذاری افطاری با خود به مساجد نمی‌برند، اما روزه خود را در مساجد با افطاری‌های که از سوی مردم نذر می‌شود، افطار می‌کنند.

رمضان در کابل

گاهی سبقت‌گیری مردم برای دادن افطاری برای روزه‌داران دیدنی می‌شود، به همین دلیل است که در مساجد اکثراً بیشتر از 2 نوع افطاری به نمازگذاران آورده می‌شود.

از سوی دیگر، کودکان و نوجوانان که بسته‌های خرما در دست دارند در کوچه‌ها و بازارها بیرون شده و به روزه‌داران که تازه از کار برگشته‌اند خرما جهت افطار روزه می‌دهند.

در برخی مناطق افغانستان، دسترخوان های بزرگی پهن شده و افطاری بر آن چیده می‌شود و از روزه‌داران شهر و بازار و منطقه خواسته می‌شوند تا به آنجا رفته و افطار کنند.

 

بیشتر بخوانید:

عنعنات مردم افغانستان در ماه مبارک رمضان

غذاهای سنتی مخصوص ماه مبارک در افغانستان

نظر شما
ارسال نظر