نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1302
-
الف
+

نوروز در قزاقستان؛ از خانه تکانی تا برگزاری مسابقات محلی

در این گزارش با آداب و رسوم مردم «قزاقستان» در برگزاری جشن نوروز بیشتر آشنا می شوید.

به گزارش آی فیلم2، نوروز در «قزاقستان» آغاز سال و جشنی ملی است و هرسال قزاق ها منتظر فرا رسیدن این روز بزرگ می مانند تا خیر و بركت برای آنها به ارمغان آورد. نوروز نزد قزاق ها متبرک و مقدس است.

این روز یكی از جشن هایی است كه در زندگی مردم قزاق و در میان آداب و رسوم آنان، دارای مقام خاص بوده و از روزگاران قدیم از آن تجلیل می شود.

نوروز در قزاقستان

مردم این كشور به رغم ترک تبار بودن، نوروز را «نئوریز» صدا می‌زنند كه آن را به عنوان «روز بزرگ مردم» می‌دانند.

نوروز چنان ریشه‌ای عمیق در میان مردم این كشور دارد كه اگر در این روزها در خانواده‌ای فرزند پسری به دنیا بیاید، «نئوریزبیك» نام می‌گیرد و اگر دختر بود او را«نئوریز» یا «نئوریزگل» می نامند.

این روز هر سال در اول حمل (فروردین)  جشن گرفته می شود و هنگامی است كه شب و روز برابر شده، برف ها آب و سبزه ها شروع به دمیدن می كنند. در واقع بارش برف در نوروز برای قزاق‌ها نشانی از خوش یمنی آن سال است.

قزاق ها بر این باورند كه در این روز ستاره های آسمانی به نقطه ابتدایی می رسند و همه جا و همه چیز تازه می شود و زمین را شادمانی فرا می گیرد.

به اعتقاد آنها نوروز، روزی است كه «سنگ نیلگو» سمرقند كه از جایگاه معنوی خاصی نزد مردم این كشور برخوردار است، آب خواهد شد.

این روز همچنان نمادی دل انگیز و مهرآفرین برای شهروندان این كشور است كه روزگار و گذر زمان، نتوانست غبار زیادی بر آن بیافكند، اگرچه در این كشور در دوران اتحاد جماهیر شوروی (سال 1926) نوروز به عنوان جشن بیگانه از سوی حزب كمونیست ممنوع اعلام شده بود، اما این كشور بعد از 62 سال یعنی در سال 1988 بار دیگر به آغوش حوزه تمدنی خود باز گشت و شهروندان آن از آن زمان تاكنون هرسال نوروز را جشن می گیرند.

حتی رئیس‌جمهور قزاقستان نیز در 15 مارچ سال 1991، همزمان با كسب استقلال این كشور از اتحاد جماهیر شوروی (سابق)، با صدور یك فرمان حاكمیتی، نوروز را جشن ملی قزاقستان اعلام كرد.

مردم این كشور از ۲۱ تا ۲۴ مارچ، به مدت چهار روز رخصتی نوروزی داشتند که بر اساس قانون جدید «قزاقستان» بزرگداشت عید نوروز دراین کشور به مدت 10 روز از 14 تا 23 مارچ  برگزار می شود. و در این ایام لباس‌های نو و سفید بلندی كه نماد شادی و پاكیزگی بهار است به تن می‌كنند.

نوروز در قزاقستان
در عید نوروز مردم لباس نو و سفید به تن می‌كنند كه نشانه شادمانی است. در این ایام دید و بازدید اقوام همراه با مصافحه و زدن شانه‌ها به یكدیگر از آیین و رسوم مردم قزاق در ایام عید نوروز است.

همچنین پختن غذایی به نام «نوروز گوژه» (كوژه = آش)  كه تهیه آن به معنی خداحافظی با زمستان و غذاهای زمستانی است و از هفت نوع ماده غذایی تهیه می‌شود در این ایام جزو آیین و رسوم این سرزمین می‌باشد.

همه شهروندان قزاقستان، بعد از خانه تكانی قبل از آغاز سال نو، در شب سال تحویل یا شب «قزیر» دو عدد شمع در بالای خانه شان روشن می‌كنند، چرا كه بر این باورند كه تمیز بودن خانه در آغاز سال نو موجب می‌شود افراد آن خانه دچار بیماری و بدبختی نشوند. آنان بر این مسئله ایمان دارند و آن را هر ساله رعایت می‌كنند.

نوروز در قزاقستان

قزاق ها همچنین نوشیدنی دارند كه «نوروزكاژه» نام دارد. این نوشیدنی مختص این روزها و اصلا معنای آن نوشیدنی نوروزی است كه از هفت نوع دانه میوه و حبوبات آماده می‌شود و حتی در سال های اخیر نیز آماده كردن آن برای نوروز مرسوم است.

در عید نوروز جوانان یک اسب سركش را زین كرده و عروسكی كه ساخته دست خودشان است با آویز زنگوله‌ای به گردنش در ساعت سه صبح كه ساعتی معین از شب «قزیر» است رها نموده تا از این طریق مردم را از خواب بیدار كنند.
عروسک در این ایام در حقیقت به عنوان نمادی از سال نو است كه سوار بر اسب آمدن خود را به همه اعلام می‌كند.

نوروز در قزاقستان
مردم این كشور پوشاک خوب پوشیده، در آبادی گشت و گذار كرده، به مناسبت نوروز به همدیگر تبریک گفته، دیدارهای مشتاقانه كرده، حین مصافحه های گرم و صمیمانه برای یكدیگر آرزوهای نیكو كرده و خالصانه دعای خیر می كنند.

مسابقات معروفی نیز در ‌ایام نوروز در قزاقستان برگزار می‌شود كه از مهم‌ترین آنان می‌توان به قول «توزاق» و «آیتیس» اشاره كرد كه بین گروه‌های مرد و زن برگزار می‌شود.

آیتس كه در عصر نوروز آغاز می‌شود كه در واقع شبیه به «مشاعره» و مسابقه شعر و شاعری است.
به عقیده قزاق ها، چنانچه زن ها در این مسابقات برنده شوند، آن سال، سال خوب و پربركتی خواهد بود، اما اگر مردها پیروز شوند آن سال نامساعد خواهد بود.

از دیگر مسابقات می‌توان به «كوكپار» (برداشتن بز از مكانی مشخص توسط اسب سواران، «آودار یسپاق»، «قیزقوو» و «آلتی باقان» اشاره كرد.

در گذشته، در صبح روز نوروز سه نفر كه «جارچی» نام داشتند، لباس رنگارنگ بر تن می‌كردند و به كوچه‌‌ها می‌رفتند و مشغول دعوت مردم به بزم‌گاه نوروزی می‌شدند.

آنها لباس های خاصی بر تن می كردند كه سه قهرمان اسطوره‌ای قزاق با نام‌های «الدر كاسه»، «ژرینشا» و «قراشاش» را نشان می‌داد.

جشن روز نوروز در جامعه قزاق های جهان اما به همین‌جا ختم نمی‌شود و با مسابقه دو خواننده آثار منظوم شفاهی مردم به نام «آقین» به پایان می‌رسد.

در ضمن، در كنار حفظ مهمترین سنت‌های نوروزی، امروزه عناصر جدیدی نیز بر آن افزوده شده كه از جمله آن ها باید به پاكسازی میدان‌ها و سرک های شهر و مناطق اطراف اشاره كرد و این فارغ از آداب و سننی چون  نهال شانی، تمیز كردن منازل، تهیه غذاهای متنوع و تهیه دستر خوان نوروزی است.

نوروز توسط همه اقوام و پیروان همه ادیان مختلف در این كشور جشن گرفته می شود، اما مسلمانان این كشور رفتن به قبرستان‌ها و قرائت قرآن بر سر مزار اموات را نیز از جمله دیگر سنت‌های نوروزی خود می دانند و همچنان آنها را ادامه می دهند.

بیشتر بخوانید:

نحوه بزرگداشت نوروز در «قزاقستان» براساس قانون جدید

«بش بارماق» غذای ملی مردم قزاقستان+ویدیو

درخشش نمایش «شاه لیر» در جشنواره تیاتر قزاقستان

اولین جشن تحویل سال نو با اشتراک کشورهای عضو اکو در «تهران»

برگزاری جشنواره موسیقی در ایران با حضور 3 کشور همسایه

«علیشیر کریم اف» آوازخوان سرشناس قزاقستان ترانه «ازبکستان» را اجرا کرد

عجایب پنج‌گانه «قزاقستان» ؛ از طبیعت بکر تا تاریخ و مدرنیته

م ا 

نظر شما
ارسال نظر