نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1711
-
الف
+

مروری کوتاه بر زندگی و آثار «نرگس آبیار» کارگردان پرآوازه ایرانی

در این گزارش به بهانه سالروز تولد «نرگس آبیار» مروری بر کارنامه هنری این کارگردان ایرانی داریم.

به گزارش آی فیلم 2، «نرگس آبیار» زاده ۶ حوت(اسفند) ماه سال ۱۳۵۰ هجری خورشیدی در تهران، نویسنده، کارگردان و فلم نامه نویس اهل ایران است.

وی دانش‌آموخته رشته ادبیات فارسی است و داستان‌نویسی را از سال ۱۳۷۶ آغاز کرد.

بانو آبیار از سال ۱۳۸۴ به ساخت فلم های کوتاه و مستند روی آورد که نخستین تجربه او ، «بن‌بست مهربان»، برنده بهترین فلم کوتاه داستانی از جشنواره ستایش شد و دربخش مسابقه چند جشنواره بین‌المللی نیز به نمایش درآمد.

نرگس آبیار کار حرفوی خود را از سینما آغاز کرد و سال 1391 در فلم «اشیا از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیکترند» به حیث کارگردان حضور داشت و موفق به دریافت جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره فلم کرتل زنان فرانسه ۲۰۱۵ گردید.

 درسال 1392 فلم «شیار ۱۴۳» را با حضور هنرمندانی چون مریلا زارعی، مهران احمدی، گلاره عباسی و جواد عزتی کارگردانی کرد و برای این فلم  سیمرغ بلورین ویژه هیئت داوران در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فلم فجر، جایزه ویژه هیئت داوران از جشنواره فلم والاکولومسکی روبژ مسکو ۲۰۱۵، جایزه بهترین فلمساز زن از جشنواره جیپور هند ۲۰۱۶ و جایزه بهترین فلمساز زن از جشنواره داکا بنگلادش۲۰۱۶ را دریافت نمود.

بانو آبیار در سال 1394 دوره‌ی پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند و در تولید اثر مهمی حضور داشت. اثر مهم نرگس آبیار در این سال، فلم «نفس» بود که موفق شد سیمرغ زرین بهترین فلم بخش ملی سی و چهارمین جشنواره فلم فجر، جایزه ویژه هیئت داوران برای بهترین فلم با موضوع انقلاب اسلامی ایران از چهاردهمین جشنواره فلم مقاومت، جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره فلم زنان ونکوور کانادا و جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره شب‌های سیاه تالین (استونی) را برای این فلم دریافت کند.

او بیش از یک دهه به ‌صورت حرفوی به داستان ‌نویسی در بخش کودک و دفاع مقدس پرداخت و مجموعه داستان‌های دو خط ( سال ۱۳۷۸ ) و قصه زنی که همه‌اش یأس‌های فلسفی داشت ( سال ۱۳۸۱) و رمان‌های عروس آسمان ( سال ۱۳۷۹) و کوه روی شانه‌های درخت ( سال ۱۳۸۲) را برای بزرگسالان نوشت.

همچنین وی برای فلم «شبی که ماه کامل شد» در سال ۱۳۹۷، برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی از سی و هفتمین دوره جشنواره فلم فجر گردید.

«نرگس آبیار» با تجربه ساخت چند فلم بلند سینمایی٬ توانسته اعتباری برای خود در این عرصه  رقم زده و جوایز سینمایی بسیاری از فستیوال های داخل و خارج از کشور ایران بگیرد.

همچنین وی سال گذشته موفق به دریافت نشان زنان برتر و موفق جهان اسلام از سوی کمپنی بزرگ hum network limited در مراسم نشان زنان راهبر 2020 در پاکستان شد.

فلم «ابلق» جدیدترین اثر وی، نامزد سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی از سوی سی و نهمین جشنواره فلم فجر گردید.

گفتنی است بانو «نرگس آبیار» به عنوان یکی از داوران ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فلم «زنان هرات» در افغانستان حضور داشت و همچنین دوره‌های فلمسازی برای علاقمندان افغانستانی به این عرصه را در کابل برگزار کرده است.

بیشتر بخوانید:

«نرگس آبیار» جایزه بخش بین‌المللی زنان راهبر را دریافت می‌کند

با «نرگس آبیار» برنده جایزه زن برتر و موفق جهان اسلام بیشتر آشنا شوید

«نرگس آبیار» کارگردان سینمای ایران به اعضای آکادمی اسکار پیوست

کارگردان «شبی که ماه کامل شد» در افغانستان

«نرگس آبیار» آثار جشنواره بین المللی فلم زنان هرات را داوری می کند

«نرگس آبیار» : سینماگران زن افغانستان شجاعانه فلم می سازند

«نرگس آبیار» در مصاحبه اختصاصی با آی فیلم2: جای خالی تولیدات مشترک سینمایی بین ایران و افغانستان احساس می شود

«نرگس آبیار» از حملات تروریستی داعش در افغانستان جان سالم به در برد

دومین همکاری بازیگر «لیسانسه ها» با «نرگس آبیار»

از «ابلق» نرگس آبیار تا «قاتل وحشی» حمید نعمت الله در جشنواره فجر 39

تیزر «ابلق» به کارگردانی «نرگس آبیار» رونمایی شد

ع ا

نظر شما
ارسال نظر