نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2145
-
الف
+

برقراری روابط خواهر خواندگی بین 2 شهر تاریخی ایران و ازبکستان

یادداشت تفاهم برقراری روابط خواهرخواندگی بین شهر «یزد» ایران و «خیوه» ازبکستان به امضا رسید.

به گزارش آی فیلم 2، «جمال‌الدین عزیزی» شهردار «یزد» و «تیمور دولت‌اف» شهردار«خیوه» به صورت ویدیوکنفرانسی با هم دیدار و گفت وگو کردند.

دو طرف در این دیدار ضمن تاکید بر اشتراکات ایران و ازبکستان و شهرهای یزد و خیوه، آمادگی خود را برای همکاری در زمینه‌های گوناگون اعلام کردند و در پایان نیز یادداشت تفاهم برقراری روابط خواهر خواندگی بین دو شهر به امضا رسید.

شهر تاریخی یزد سال 2017 به عنوان نخستین شهر تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی «یونسکو»به ثبت رسید.

شهر «خیوه» نیز از شهرهای کهن آسیای مرکزی و مرکز ولایت «خوارزم» ازبکستان است.

جمل الدین عزیزی شهردار یزد در وبینار با شهردار خیوه با اشاره به مشابهت‌های فرهنگی میان ایران و ازبکستان، گفت: منطقه خوارزم در میان تمام ایرانیان آشناست و کسی نیست که نام خوارزم را چه در ادبیات و چه در تاریخ نشنیده باشد. جای خرسندی است که ارتباط بین دو شهر همزمان با روند اصلاحات همه جانبه در ازبکستان به تلاش رئیس جمهور آن کشور شکل می‌گیرد.

او خیوه را شبیه‌ترین شهر به یزد عنوان کرد و افزود: خیوه و یزد هر دو شهر‌هایی با سبک معماری بسیار مشابه از جنس خشت و آجر هستند که مجموعه کاملی از مساجد، مکتب های تاریخی، کاروانسراها، مناره‌ها و خانه‌های سنتی آن‌ها به صورت یک مجموعه از سوی یونسکو به عنوان میراث جهانی به ثبت رسیده است.

شهردار یزد با بیان اینکه خیوه اولین میراث جهانی ثبت شده از ازبکستان و یزد نخستین شهر میراث جهانی ایران است، اظهار داشت: به «خیوه» لقب موزیمی زیر آسمان داده اند و این صفتی است که در مورد شهر تاریخی یزد نیز صدق می‌کند. در واقع یزد و خیوه، موزه‌هایی در یک سپهر فرهنگی مشترک بوده و از شاهکار‌های معماری اسلامی و شرقی هستند.

عزیزی ادامه داد: یزد در کنار اصفهان و شیراز مثلث طلایی گردشگری ایران را تشکیل می‌دهند و در مقابل خیوه همراه با بخارا و سمرقند مثلث زیبایی‌های گردشگری ازبکستان را تکمیل می‌کنند.

به نقل از باشگاه خبرنگران جوان،او گفت: پهلوان بزرگ، پوریای ولی که در خیوه آرمیده، مورد احترام و ستایش تمام ایرانیان و زبانزد خاص و عام است. خیوه و یزد از شهر‌های جاده ابریشم بوده و چه زیباست که این ارتباط باستانی، بار دیگر و به شکل جدید احیا شود.

بیشتر بخوانید :

«خیوه» تاج پرنگین جاده ابریشم+تصاویر

«باغ دولت آباد» ؛ گنجینه ای مصفا در دل شهر یزد

«نارین قلعه» میبد یزد ؛ دژی مستحکم به قدمت تاریخ

م ا 

نظر شما
ارسال نظر