نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2893
-
الف
+

نمایش آثار مجسمه ای هنرمند افغانستانی در «مشهد»

نمایشگاه آثار مجسمه ای «سمیه خاوری» هنرمند مهاجر افغانستانی در مشهد برگزار شد.

به گزارش آی فیلم 2، «سمیه خاوری» هنرمند مهاجر افغانستانی چند روز قبل اولین نمایشگاه مجسمه سازی خود را در «خانه هنر مهاجران» در مشهد افتتاح کرد.

در این نمایشگاه ۱۰ مجسمه به نمایش گذاشته شده است که شکل و فرمی خاص دارند. خاوری در این باره می‌گوید: برای ساخت این مجسمه‌ها از خمیر کاغذ استفاده شده است و به کمک سیم به هم متصل شده‌اند.

استاد «محمد حسین جعفری» از هنرمندان مهاجر افغانستانی در حاشیه نمایشگاه  اظهار داشت :در این نمایشگاه 10 اثر از این هنرمند افغانستانی به نمایش در آمد. آثار تجسمی این جوان افغانستانی از ترکیب مواد مختلف ساخته شده که بر محور خرد و اندیشه های انسانی بنا شده و هر یک از این آثار می تواند شامل نگرش اجتماعی و سیاسی خاصی باشد که او با توجه به سفری که به افغانستان داشته بخشی از آنچه را مشاهده کرده به صورت آثار تجسمی خلق کرده است.

جعفری بیان داشت: در این نمایشگاه پویایی خاصی از هنرمند جوان افغانستانی دیده می شود که کشور خود را از منظر تجسمی دیده و برای هم نسل های خود شرایطی را به ارمغان آورده تا بدون سفر به سرزمین خود، با تفکر به این آثار تجسمی، لحظاتی خود را در آن سرزمین قرار دهند.

وی همچنان خاطرنشان کرد: سمیه خاوری، تحصیلات خود را در ایران و در رشته گرافیک به سر انجام رسانده و با سفر به کشور خود به نتایج زیادی از جمله تجربه زیستی رسیده که آن را در قالب هنر تجسم نشان داده است.

این هنرمند سرشناس افغانستانی عنوان کرد: هنرمند مهاجر را می توان یک انسان پیش رونده تعریف کرد که همواره حرکتی رو به جلو دارد و هیچگاه دست از تلاش و کوشش بر نمی دارد. اگر مردم اکسیژن هایی مانند هنر را در ذهن خود تجربه نکنند، محکوم به نابودی خواهند شد. هنرمندان احساس، عشق، امید، انگیزه و حرکت را ایجاد می کنند.

به نقل از خبرگزاری پارس تودی، جعفری همچنان گفت: هنرمندان در هر زمینه و رشته ای می توانند به جامعه هنری کمک کنند، عکاسی، ادبیات یا نقاشی اما خاوری این هنرمند با استعداد، هنر خود را از زاویه حجم سازه ها به نمایش گذاشته که هرکدام از آن ها می تواند انسان را به واقعیت های درونی جامعه برساند.

وی تاکید کرد: برگزاری چنین نمایشگاه هایی در هر جامعه لازم است زیرا این کار نه تنها کمک می کند که در دنیای طبیعی خود تنفس کنیم بلکه تنفس در دنیای مهاجرت را با نام هنر ساده می کند و به آن جلا می دهد به ویژه در دنیای دور از وطن که بیشتر نیاز به اکسیژن هایی از جنس هنر داریم.

سمیه خاوریسمیه خاوریسمیه خاوریسمیه خاوری

م ا 

نظر شما
ارسال نظر