نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1942
-
الف
+

انتشار «فضایل القرآن» در «هرات»

«فضایل القرآن» نوشته «ابوعبید قاسم بن سلام هروی» با ترجمه داکتر «عبدالله خاموش» در «هرات» منتشر شد.

به گزارش آی فیلم 2، کتاب «فضایل القرآن» نخستین اثر از جمله آثار گوناگون «ابوعبید هروی» است که با ترجمه داکتر «عبدالله خاموش»، نظارت علمی اینجینر «عبدالله حمید» و «امید عزیزی» و ویرایش داکتر «خلیل‌الله افضلی» در ۴۷۱ صفحه به چاپ رسیده است. 

این کتاب از قديمى‌ترين رسائل در باره فضیلت‌های قرآن است و منبع بسیای از دانشمندان در علوم قرآنی بوده است.

مؤلف آن «ابوعبید القاسم بن سلام هروی» زاده سال ۱۵۱ هجری قمری در روستای «پاشان» هرات است که محدث، قاری، فقیه و زبان‌شناس خراسانی بود که بیش‌تر عمر خود را در عراق و خراسان به تالیف آثار بسیاری از جمله «غریب القرآن»، «غریب الحدیث»، «الناسخ و المنسوخ»، «ادب القاضی»، «الامثال السائره»، «معانی القرآن»، «الشعراء»، «الغریب المنصف فی علم اللسان»، «المجاز فی القرآن» و ... گذراند.

او که مشاغلی چون قضاوت را نیز مدت‌ها تجربه کرد، پس از رفتن به حج در سرزمین «حجاز» ماندگار شد و در آن‌جا درگذشت.

ابوعبید در اين كتاب به بيان رواياتى در باب فضيلت آموختن قرآن، قرائت قرآن و گوش فرا دادن به آن، فضيلت پيروى از قرآن و ثوابى كه در متابعت آن و نيز عقابى كه در تضييع آن وجود دارد، بزرگداشت اهل قرآن و فضيلت دانش قرآن و تلاش در به دست آوردن آن، فضيلت ختم قرآن، برخى صفات و ويژگى‌هاى اخلاقى قاريان و حاملان قرآن از جمله پرهيز از اكتساب و ارتزاق به وسيله قرآن، فضايل سور و آيات قرآن كه در احاديث وارد شده و... مطالب ارزشمندی را بیان کرده است.

«فضایل القرآن» یک مقدمه و پنج فصل دارد که هر کدام از فصل‌ها نیز ابوابی دارند. فصول پنج‌گانه كتاب عبارتند از: «قضايايى در بارۀ فضل قرآن و استماع و عمل به آن»، «فضايل آيات و سوره‌هاى قرآن در احاديث»، «آداب قاریان قرآن و حاملان آن»، «مسائلى در باره مصاحف و كراهت يا جواز بيع و شراء آن‌ها، نقطه‌گذارى و تفسير آن‌ها و نيز تزئين مصاحف و «قرائات مختلف در قرآن».

چاپ فارسی این کتاب با یادداشت اینجینر «عبدالله معروف حمید» در باره اهمیت کتاب و چرایی اقدام به ترجمه آن و پیش‌گفتار اینجینر «امید عزیزی» در خصوص قرائات هفت‌گانه قرآن آغاز شده است. در ادامه پس از مقدمه مفصل مصحح کتاب «وهبی سلیمان غاوچی»، متن کتاب در ۶۷ باب آمده است. 

از مترجم کتاب داکتر «عبدالله خاموش هروی» زاده هرات در ۱۳۳۴ خورشیدی پیش از این آثاری چون «اسلام بنیان‌گذار عصر جدید»، «ترجمه جدولی قرآن کریم به زبان فارسی»، «ریاض الصالحین: مجموعه گران‌مایه از احادیث پیامبر بزرگ اسلام (ص)» اثر یحیی ‌بن ‌شرف نووی دمشقی، «سیره النبی (ص): ترجمۀه فارسی الرحیق المختوم» اثر صفی‌الرحمن مبارک‌پوری، ترجمه «تفسیر المنیر» اثر وهبة زحیلی (به همراه گروهی دیگر از مترجمان) و ... در ایران، پاکستان و افغانستان منتشر شده است.

م ا 

نظر شما
ارسال نظر