نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2079
-
الف
+

«رضا دیدار»: آرزوی اول من برای هنر و صنعت سینمای افغانستان «صلح» است

«رضا دیدار» فلمبردار مطرح افغانستانی در مصاحبه با شبکه آی فیلم2 از مشکلات و دغدغه هنرمندان افغانستانی گفت.

«رضا دیدار» فلمبردار مطرح افغانستانی طی مصاحبه اختصاصی با خبرنگار شبکه آی فیلم 2، از دشواری های کار در افغانستان گفت.

وی که تحصیل کرده ایران است در خصوص آغاز فعالیتش در افغانستان عنوان کرد: من بخاطر علاقه ام است که در افغانستان حاضر شدم.

این فلم بردار افغانستانی عنوان کرد:اول با لطف خداوند و خوشبختانه به مدد دوستان خوبی که داشتم توانستم در فضای کاری ایران مصروف به کار شوم و زیر نظر استادان خوبی که داشتم تجربه خوبی کسب کردم. البته جرقه این اتفاق زمانی زده شد که بعد از اتمام تحصیلاتم پدرم توصیه کرد که به مردم کشور خودم خدمت کنم و اگر کاری از دستم بر می آید برای هم وطنانم انجام دهم. 

وی افزود : سال گدشته با دعوت به همکاری آقای «مسعود اسلامی» برای ساخت فلمی در خصوص مشکلات بانوان در جامعه کنونی به افغانستان آمدم و تجربه خوبی بود.

 این هنرمند افغانستانی اظهار کرد : سال هایی که مصروف به تحصیل بودم بارها اتفاق می افتاد که می گفتم موفق نمی شوم و ناامید بودم اما ادامه دادم و تجربه های خوبی کسب کردم و هنوز اول راهم .

رضا دیدار گفت :با ادامه تحصلات تکمیلی کار های جدیدی پیش می آمد و در هر سریالی که حضور داشتم در ارتباط  با هنرمندان و دایرکترهای مختلف تجربه های جدیدی کسب می کردم.

 او در خصوص مشکلات کار در افغانستان گفت: من وارد دنیای جدیدی شدم که متفاوت از  فضای کاری ایران بود،در ایران دغدغه های امنیتی و مشکلات مربوط به قطعی برق و گرمایش را نداشتیم اما در افغانستان وضعیت عوض شد و در کنار مشکلات محیط و دغدغه حفظ جان آرتیست و از همه مهم تر موضوع امنیت پررنگ شد.

 وی بیان کرد: در جریان حادثه تروریستی دانشگاه «کابل» من ورکشاپ داشتم که یکی از دانشجویان با من تماس گرفت و با حالت سراسیمه از من خواست که به دانشگاه نروم.بعد ازاین اتفاق ناگوار با مشاهده تصاویر شوکه کننده ای بودم و  این جمله معروف «جان پدر کجاستی» روی من تاثیر خاصی دارد.

این فلمبردار افغانستانی افزود :مردم افغانستان شریف و مهربان هستند ،در افغانستان در هرکوچه ای که وارد می شویم قصه هایی ناب داریم و خوب است که از این قصه هااقتباس کنیم.

دیدار گفت: من  به تازگی در جشنواره  فلم «زنان هرات» و «لاجورد» حضور داشتم و تجربه کاملا جدیدی بود و دیدگاه های متفاوت آنها به زندگی را نظاره گر بودم به ویژه  برای کسی که در مهاجرت کلان شده است با فضای جدید روبرو شدم.

وی در خصوص  ظرفیت های دو کشور ایران و افغانستان برای تولید محتوای رسانه ای مشترک عنوان کرد: تفاوت ها بسیار زیاد است ولی در کلیت نه تنها بین «ایران» و «افغانستان» بلکه در حوزه بین الملل همدلی بین فرهنگ ها باعث سازندگی است. زبان شیرین فارسی که بین ایران و افغانستان مشترک است اتفاق مبارکی است و می توان فلم های مشترک فرهنگی بین دو کشور تولید شود.  

او بیان کرد: این تفاوت های گاهی خیلی کمرنگ شده همین حالا خیلی خویشاوندی ها بین مردم  ایران و افغانستان شکل گرفته است.

این فلم بردار افغانستانی اظهار کرد: پتانسل زیادی وجود دارد وقتی صحبت از «خواجه حافظ» یا «خواجه عبدالله انصاری» به میان می آید متعلق به کشور خاصی نیست و فرهنگ مشترک است.

وی در انتها گفت : آرزوی اول من برای هنر و صنعت سینمای افغانستان «صلح» است،چون اگر آرامش باشد در فضا ی هنری بسط پیدا می کند و هنرمندان و آرتیست ها به راحتی فعالیت می کنند.

رضا دیدار  فلمبردار مطرح افغانستانی کار حرفوی خود را از تلویزیون ایران آغاز کرد؛از مهم‌ترین آثار وی می‌توان به فعالیت در سریال مهمانان ویژه به کارگردانی «سید جواد رضویان» اشاره کرد.

وی  در این سریال به عنوان گروه فلمبرداری فعالیت داشته است که توانست با مهارتش، جای خود را میان اهالی فضای تلویزیون مطرح کند و در کنار بازیگران بزرگ و باتجربه‌ای نظیر علیرضا خمسه، امیرحسین صدیق، آشا محرابی و بیتا سحرخیز توانست سطح کاری او را متحول کند.

دیدار به عنوان مدیر فلم برداری در فلم کوتاه «اجازه ورود» به کارگردانی «امیر مهدی صادقی» فعالیت داشته است.

 همچنین وی فلم کوتاه «خاموشی» را کارگردانی کرده است که این فلم  نخستین تجربه کارگردانی وی  است.

گفتنی است رضا دیدار در گروه فلمبرداری فلم «دختران کابل» نیز حضور داشته است. 

 م ا 

نظر شما
ارسال نظر