نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1788
-
الف
+

«کاوه آیریک» از «سیاه موی و جلالی» گفت

«کاوه آیریک» کارگردان افغانستانی در برنامه «پنجره آی فیلم» درپیوندبا افسانه «سیاه موی و جلالی» صحبت کرد.

به گزارش آی فیلم 2،«کاوه آیریک»کارگردان نخستین تیاتر عروسکی نخی افغانستان با حضور در برنامه پنجره آی فیلم در مورد افسانه «سیاه موی و جلالی» صحبت کرد.

افسانه سیاه موی و جلالی اولین تیاتر عروسکی نخی در افغانستان است که قدمتی 100 ساله دارد. داستان جوانی به نام جلالی که در ولایت غور که قبلا جزو حکمرانی هرات به شمار می رفته و حالا یک ولایت مستقل شده، روی داده است.

جلالی برای تحصیل از غور به هرات آمده شبی در خواب دختری زیباروی را می‌بیند و به او دل می‌بندد، جلالی بعد از بیدار شدن شیفته سیاه موی می‌شود و به دنبال او می‌گردد تا سیاه موی را در واقعیت پیدا کند.

افسانه عاشقانه‌ی «سیاه‌موی» و «جلالی» روی صحنه تیاتر رفت

سیه موی و جلالی افغانستان به جشن عروسک‌ها آمد

خانواده سیاه موی و جلالی به این ازدواج رضایت نمی دهند و جلالی عاشق و شیدای او سر به بیابان می‌گذارد و شروع به سرودن دو بیتی می‌کند. خانواده جلالی او را به سفر فرستاده و جلالی بعد از سفر کردن به سمرقند و بخارا و جاهای دیگر عشق او نسبت به سیاه موی عمیق تر می‌شود.

در نهایت شعرهایی که او می‌گوید بر سر زبان‌ها می‌افتد و قصه این دو عاشق تبدیل به افسانه می‌شود که گرمابخش مهمانی و محافل مردم است.

خانواده سیاه موی و جلالی آخر راضی به پیوند آنها می‌شوند و جلالی و سیاه موی با هم عروسی می‌کنند و بعد از نه ماه زندگی مشترک جلالی مریض می‌شود و می‌میرد. 

از جلالی 1707 دو بیتی به جا ما نده که به صورت پراکنده در بعضی از کتاب‌ها جمع آوری شده است. قصه سیاه موی و جلالی را قصه رومیو و ژولیت افغانستان می‌نامند.

گفتنی است  نمایش سیاه موی و جلالی به نویسندگی و کارگردانی کاوه آیریک در هفدهمین جشنواره تیاتر عروسکی ایران به نمایش در آمد و به خوبی توانست مخاطبان را جلب خود کند.

در پیوند با این خبر بخوانید :

«کاوه آیریک»: دنیای تیاتر و نمایشنامه نویسی زندگی من را تغییر داد

م ا 

نظر شما
ارسال نظر