نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3047
-
الف
+

«منار جام» در لست آثار میراث‌های فرهنگی جهان اسلام ثبت شد

«منار جام» افغانستان در لست میراث‌های فرهنگی جهان اسلام ثبت شد.

به گزارش آی فیلم 2، «منار جام» پس از ثبت در لست میراث‌های فرهنگی جهانی سازمان یونسکو در سال 2002، روز گذشته  9 جدی(دی) در لست میراث‌های فرهنگی جهان اسلام نیز قرار گرفت.

وزارت امور خارجه افغانستان با نشر یک خبرنامه اعلام کرد که کمیته میراث‌های فرهنگی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی جهان اسلام (آیسیسکو) در جریان سومین اجلاس فوق‌العاده خویش که به تاریخ 10 دسامبر 2020 به‌صورت مجازی برگزار گردیده بود، با اتفاق آرا با دوسیه پیشنهادی جمهوری اسلامی افغانستان مبنی بر ثبت «منارجام» در لست میراث‌های فرهنگی جهان اسلام موافقت کرد.

معرفی «منار جام» قیمتی ترین اثر تاریخی افغانستان+تصاویر 

این نخستین اثر فرهنگی کشور افغانستان می‌باشد که شامل لست میراث‌های فرهنگی جهان اسلام گردیده است.

این دستاورد مهم در راستای تقویت وجه ملی، حفظ و مرمت آثار فرهنگی کشور در سطح بین‌المللی، و تقویت پالیسی دولت در عرصه‌های دیپلوماسی فرهنگی از اهمیت فراوان برخوردار است.

این خبرنامه می افزاید که در جریان سومین اجلاس فوق‌العاده این کمیته، پس از ارزیابی و مرور دوسیه‌های پیشنهادی کشورهای عضو سازمان آیسیسکو، 22 اثر فرهنگی از شش کشوراسلامی (امارات متحده عربی، افغانستان، یمن، فلسطین، مراکش و عمان) مورد قبول قرار گرفته است. 

منار جام در ولايت كوهستانی غور در مركز افغانستان موقعيت دارد. این مناره از مهم ترین مناطق دیدنی کشور افغانستان به حساب می آید. 

جام پايتخت تابستانی سلسلهء غوريان بوده كه در فاصله 14 فرسخی تقريبا 200 كيلومتر از جنوب شرقی پايتخت زمستانی آنان قرار داشته است.

منار جام بين تقاطع دو دريای هری رود و جم رود قرار دارد. دريای بزرگتر يا همان هری رود از شرق به غرب در امتداد شكستگی كه از ايران تا به افغانستان امتداد دارد جریان دارد.

ساخت منار جام منسوب است به «سلطان غیاث الدین» حاکم وقت غوریان که ما بین سال های 1163 الی 1203 هجری خورشیدی حاکم مطلق غوریان بود. با وجود این تاریخ ساخت این اثر به طور کامل مشخص نیست.

قسمت خارجی منار دارای تزئینات زیبا مخلوطی از تزئینات هندسی و آیه های سورهء مریم که روایت داستان حضرت مریم مادر حضرت عیسی در قرآن شریف (سورهء 19 قران شریف) می باشد.

اهمیت بین المللی منار جام و این ساحه حول آن زمانی به جهانیان دوباره معرفی شد که به عنوان اولین ساحه افغانستان برای قرار گیری در لیست میراث جهانی یونسکو معرفی گردید.

م ح

نظر شما
ارسال نظر