نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2679
-
الف
+

ناگفته های شنیدنی «امرالله احمدجو» از سریال «روزی روزگاری»

«امرالله احمدجو» از تجربیات ساخت سریال خاطره انگیز «روزی روزگاری» و آخرین فعالیت های خود سخن گفت.

به گزارش آی فیلم 2، «امرالله احمدجو» نویسنده و کارگردان کهنه کار تلویزیون ایران، در تازه ترین مصاحبه خود از تجربیات ساخت سریال خاطره انگیز «روزی روزگاری» و آخرین فعالیت های خود سخن گفت. 

 «امرالله احمدجو» کارگردان سریال «روزی روزگاری» در پاسخ به این سوال که چرا در این سریال «خسرو شکیبایی» به جای «جمشید هاشم‌پور» آمد، گفت: هنوز هم می‌گویم نقش «مرادبیک» را برای «جمشید هاشم‌پور» نوشتم، چون اجرای دوگانگی این شخصیت برایم مهم بود و هاشم‌پور از هر نظر می‌توانست این تعادل و باورپذیری را برای مخاطب ایجاد کند.

وی در پیوند با همین موضوع افزود: به نوعی مرادبیک داستانِ ما شخصیت ضدقهرمانی داشت و او در ایفای این نقش از هرلحاظ، شایسته بود. خسرو شکیبایی کاریزمایی خاص داشت و این کار را برای بخش اول مشکل می‌کرد. او آنقدر زحمت کشید تا شخصیتِ ماندگاری را از خودش به یادگار گذاشت؛ اصلاً از این جا به جایی ناراضی نیستم.

احمدجو درخصوص انتخاب بازیگران دیگر سریال «روزی روزگاری» گفت: قرار بود نقش بازرگان را مرحوم «جمشید مشایخی» بازی کند که متعهد به کار دیگری بودند و نهایتاً این نقش به مرحوم «منوچهر حامدی» سپرده شد. اما جابه‌جایی پررنگ دیگری داشتیم و آن در مورد «خاله لیلا» بود. «فهیمه راستکار» را برای این نقش انتخاب کردم اما به دلایلی نشد و من به شدت به هم ریختم. فکر می‌کنم خداوند «ژاله علو» را بر سر راه ما قرار داد. زمانی که با ایشان کار را شروع کردیم با خودم گفتم این همان خاله‌ای است که دنبالش می‌کشتم. 

وی درباره نقش آفرینی «ژاله علو» گفت: بعد از نشر این سریال بسیاری نقش «خاله لیلا» را تحسین کردند. هنوز که هنوز است خانم علوّ را مثل خاله‌ام دوست دارم. چون من خیلی خاله داشتم و خاله دوست هستم؛ آنقدر این نقش را خوب بازی کردند که این همذات‌پنداری برایم اتفاق افتاد. 

«امرالله احمدجو» درخصوص چگونگی انتخاب بازیگران آثار تلویزیونی خود گفت: نگاه مخاطب تغییر کرده و اگر با محتوا و رعایت نکات فلمسازی، کاری پیش برود حتماً تماشایی‌تر خواهد بود. بهتر است شخصیت‌های سریال‌ها و فلم ها براساس صحت انتخاب، برگزیده شوند. در واقع نباید فلم را برای بازیگر نوشت و ساخت! کاری که برخی به هنگام نوشتن فلمنامه صرفاً برای دیده شدن به آن فکر می‌کنند.

وی در پیوند با همین موضوع افزود: باید از این افکار و رفتارهای تجاری فاصله گرفت، چون تکیه به دیوار سستی است. بازیگری می‌تواند کاری را به موفقیت برساند و شخصیتِ داستان آن سریال و فلم را باورپذیر نشان دهد که چارچوب بازیگری را بشناسد و با این دنیا بیگانه نباشد. اگر بازیگران در سریال یا فلمی درست انتخاب نشوند، تمام زحمات فلمنامه و کارگردانی و بقیه عوامل را بیهوده می سازند.

«امرالله احمدجو» گفت: بهتر است به فلمسازی درست و استفاده از کاربلدها بیندیشیم تا حرمت تماشاگر و مخاطب حفظ شود. تماشاگر طالب حرمت است؛ امروز بیننده و مخاطب ما کارهای سطحی را برنمی‌تابد و از این جهت فلمسازان و سریال‌سازان ما باید به دنبال کارهای عمیق و فلمنامه ‌های خوب و با کیفیت بروند. 

وی درباره آرزویش بعد از این همه سال فعالیت حرفوی در بخش نویسندگی و کارگردانی گفت: آرزوی واقعی‌ام این است صاحب سینمایی با هویت اصیل بشویم. این اتفاق هم با یک تن و دو تن رقم نمی‌خورد بلکه نیازمند کار جمعی است. این آرزو را برای تلویزیونی‌ها و سریال‌سازان‌مان دارم که کارهای‌شان بومی(اصیل) شود و در سطح بین‌المللی بتوانیم فلم های سینمایی و سریال‌های درجه یک ارائه دهیم. 

کارگردان «روزی روزگاری» درخصوص مشکلی که در ساخت برنامه‌ها و سریال‌های امروزی وجود دارد، گفت: مشکل ما تقلید و کاپی‌برداری است. به خود برگشتن و خودمان را دست کم‌نگرفتن باعث پیشرفت ما را در عرصه ساخت برنامه و سریال می وشود. همواره این نکته را به دوستان جوان تذکر داده‌‌ام از تاریخ و فرهنگ کهن و غنی خودمان غافل نشوند.

«امرالله احمدجو» از آخرین فعالیت های خود در عرصه سریال و فلمسازی به تسنیم گفت: اکنون کنار «داود میرباقری» مصروف ساختِ سریال «سلمان فارسی» هستم. احساس خوبی دارم و بسیار خوشحالم چنین موقعیتی فراهم شده و به هر حال در کنار کسی که باورش دارم و سابقه کارهایش را همه دیدند می‌توانم به کوله‌بار اندکِ تجربیات خودم بیفزایم و چیزهای جدیدی ببینم و بیاموزم.

وی درباره ساخت فلم یا سریال جدید گفت: همیشه این شوق و ذوق بوده که کاری را خلق کنم. حتی برخی از دوستان، دوست دارند سر صحنه آخرین نفس‌شان را تجربه کنند. طرح‌هایی دارم که برای تلویزیون نوشته‌ام هرکدام که شرایطش فراهم شود را می‌سازم.

احمد جو در پیوند با همین موضوع افزود: پلان هایی را هم برای سینما دارم، تعدادی کار جنگی‌اند که سال‌های پیش نوشته‌ام و چند کار هم در حدّ پلان است که به روز هستند. احتمالاً آن‌ها در اولویت باشند چون پیدا کردن تهیه‌کننده‌ای که بتواند توانایی پرداخت هزینه بالای ساخت کارهای جنگی را داشته باشد، سخت است. اما تا هر زمانی که قرار است در کنار «داود میرباقری» باشم این کار به هر کار دیگری اولویت دارد. 

«امرالله احمدجو» کارگردان و فلمنامه‌نویس و مستندساز سینما و تلویزیون ایران، زاده ۱ جدی(دی) ۱۳۳۲ خورشیدی می باشد.

وی فعالیت خود را با ساخت فلم ‌های کوتاه آغاز کرد و تحصیلاتش را در رشته فلمبرداری به پایان رسانید.

احمدجو اولین اثر سینمایی‌اش به «شاخه‌های بید» برمی‌گردد که سال 1367 ساخته شد.از معروفترین آثار او می‌توان به سریال تلویزیونی «روزی روزگاری» با بازی‌های به یاد ماندنی «خسرو شکیبایی»، «ژاله علو» و «محمود پاک‌نیت» اشاره کرد.

مخاطبان آی فیلم 2 نیز این سریال را پیش تر از این شبکه تماشا کردند که باید گفت این اثر پس از گذشت سه دهه از ساخت، همچنان در جذب مخاطب موفق و در یادها ماندگار بوده است.

گفتنی است که سریال های «پشت کوه های بلند» و «تفنگ سرپر» نیز به به کارگردانی وی از شبکه آی فیلم 2 به نشر رسیده است.

بیشتر بخوانید:

دانلود سریال «روزی روزگاری»

دانلود سریال «تفنگ سرپر»

دانلود سریال «پشت کوه های بلند»

 م ح

نظر شما
ارسال نظر