نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1730
-
الف
+

ششمین شب از «هفته هنر افغانستان» با عنوان «شب صنایع دستی» برگزار شد

ششمین برنامه «هفته هنر افغانستان» با عنوان «شب صنایع دستی» با همراهی شماری از هنرمندان افغانستانی به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش آی فیلم 2، ‎ششمین شب از هفته هنر افغانستان به میزبانی کمیسیون ملی یونسکو ایران با موضوع «شب صنایع دستی» ،پنج شنبه 27 قوس (آذر) به‌صورت مجازی و با میزبانی  «محمدحسین احمدی» از اساتید هنر خوشنویسی افغانستان برگزار شد.

در بخشی از این گفت و گو «فاطمه خاوری» مدرس صنایع دستی و سوزن‌دوزی ، ضمن تسلیت و طلب آمرزش برای شهدای دانایی دانشگاه کابل از  برگزار کنندگان و هنرمندان حاضر در  این جشنواره که  به یاد این شهدای دانشجو برگزار شده است،قدر دانی کرد.

این بانوی هنرمند عنوان کرد : افغانستان با توجه به موقیعت جغرافیایی ،در مرکز تمدن بشری بوده و تاریخچه صنایع افغانستان به هزار سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد و در زمان باختریان،کوشانیان و غزنویان به رونق بیشتری رسیده است.

وی افزود: تمدن کشور های همسایه مانند هخامنشیان ،ساسانیان ،تیموریان و چین هم به این تمدن اضافه شده و به درنهایت در توسعه صنایع دستی افغانستان نقش داشته است.

تنوع قومی در افغانستان موجب تنوع در صنایع دستی شده است

بانو خاوری گفت : افغانستان شامل  اقوام مختلفی چون پشتون ، تاجیک ، هزاره، ازبک، قزلباش، ترکمن ، بلوچ و... است که وجود این تنوع، زیبایی و جلوه خاصی به جامعه افغانستان داده و این خود باعث تنوع در صنایع دستی این کشور شده است.

مدرس صنایع دستی افغانستان اظهار داشت: در کشور ما انواع  هنرهای دستی مانند انواع سوزن دوزی مثل خامک دوزی، گراف دوزی ، گلدوزی ،چرمه دوزی ،چغل دوزی و قندهار دوزی وجود دارد که از این هنر ها بیشتر در زمینه دوخت لباس هاو  تزیین منازل  استفاده می شود.

وی بیان کرد : در کنار این هنر های انواع بافت های مختلف شامل بافت فرش ،گلیم ،جاجیم ،خورجین ،نمد ،پشم بافی و ابریشم بافی نیز وجود دارد  که هر کدام کاربرد خاص  خودشان را دارند.

فاطمه خاوری اظهار داشت: هنرهای دستی در افغانستان بیشتر توسط زنان و مادران این سرزمین خلق شده  و توسط آنها نسل به نسل منتقل شده است.

زنان افغانستان در هر شرایطی توانسته اند به زندگی زیبایی ببخشند

این هنرمند افغانستانی گفت : سوزن دوزی از ظریف ترین هنر های دستی افغانستان محسوب می شود و زحمت ،سلیقه و حوصله زیادی را طلب می کند که  بانوان افغانستانی در ولایات مختلف با علاقه و مهارت زیادی به این هنر می پردازند و من به نوبه خود به وجود این بانوان  زحمتکش که فراموش شده هستند و به نوعی هنرشان مظلوم واقع شده است افتخار می کنم،آن ها  هر شرایطی  توانسته اند به زندگی زیبایی ببخشند.

وی اضافه کرد : بانوان افغانستان در ایام  جنگ و ناامنی با دستان هنرمندشان بر روی لباس ها و بر در و دیوار خانه ها زیبایی را خلق کرده اند و رنگ های  چشم نواز و روح بخش  را زنده می کنند تا حس آرامش و امنیت ایجاد کنند و این هنری است که به آن  پرداخته نشده است.

 خاوری بیان کرد: این هنر است که اتحاد،صلح و دوستی و هم دلی  را به ارمغان می آورد.

بانو خاوری گفت : افغانستان کشوری است که هر روز با رویدادی روبرو است،وقتی که درصد بیشتری از  جامعه زیر خط فقر هستند نیاز به اشتغال بانوان و مشارکت آن ها در اقتصاد خانوداه حس می شود.

او افزود : وقتی ما زنان هنرمند زیادی  داریم که با مهارت خوبی آثار بی نظیر و زیبایی را خلق می کنند نباید این هنر با ارزش را نادیده بگیریم ویا نسبت به آن بی تفاوت باشیم.

 مدرس صنایع دستی افغانستان گفت : هنر سوزن دوزی بر لباس های سنتی افغانستان یک منبع نسبتا خوب درآمد برای زنان محسوب می شود و آن ها می توانند از این طریق  بخشی از هزینه های زندگی را  تامین کنند و این مساله باعث تقویت اعتماد به نفس در زنان می شود  و استحکام زندگیشان را بالا می برد و هم چنین آن ها از طریق هنرشان به خودکفایی و  استقلال می رسند  و انگیزه و حس مسئولیت پذیری در وجودشان پر رنگ تر می شود.

وی افزود : همه ما درمقابل  ترویج ،تبلیغ و نگهداری صنایع دستی افغانستان مسئول هستیم هر چند متاسفانه در این زمینه به شکل علمی و تخصصی کار نشده است، متاسفانه  چند روزی بود که دنبال منابعی می‌گشتم تا بتوانم به آن ها استناد کنم اما چیزی در این زمینه پیدا نکردم که این یک خلا است و امیدوارم با کمک هنرمندان و کسانی که در این زمینه سررشته دارند، شرایط بهتر شود.

نقش زنان در رشد و توسعه اقتصادی این کشور

این هنرمند اظهار داشت : هنر بخشی از هویت و زبان مشترک بین ملت ها است و حس زیبایی شناسی ، نوع دوستی ، آرامش و تامل در خلقت های بی شمار خداوند را دل ها بیدار می کند وبی انصافی است که به آن بی تفاوت باشیم.

وی گفت : هنرمندان با استفاد از  هنرشان  ناگفته ها ،درد ها، شادی ها  آرزو هایشان را بیان می کنند همانطور که بادیدن یک اثر هنری می توان به هویت ، احساس و روحیات هنرمند  آن پی برد، هر چند اگر زبان گفتاری ما متفاوت باشد.

این مدرس دانشگاه  بیان کرد : هنرمند صنایع دستی افغانستان هم با استفاده از هنرش می تواند با مردم دنیا ارتباط بگیرد و پیامش را منتقل کند تا دیده شود و از این طریق محبت و هم دلی و اتحاد را انتقال دهد و تلنگری باشد که به هویت ،اصالت و فرهنگ خود افتخار کنیم.

او افزود: هنرمندان افغانستانی با کمترین امکانات بیشترین خلاقیت را خلق می کنند و این واضح است که مشارکت اقتصادی  زنان افغانستان زمینه رشد و توسعه اقتصادی کشور را فراهم می کند و باعث زنده نگه داشتن سنت ها و عنعنات افغانستان می شود.

هنر صنایع دستی افغانستان ظرفیت های لازم برای عرضه شدن در بازار بین المللی را دارد

فاطمه خاوری اظهار کرد : بانوان هنرمند افغانستانی در دوره مهاجرت در ایران  هم  بادر نظر گرفتن نیاز ها و سلایق محصولاتشان را تولید و عرضه می کنند البته کمی جای نگرانی است چون فرزندانی که در دوره مهاجرت متولد می شوند علاقه ای برای آموختن و پرداختن به این هنر ندارند و  با ورود صنایع ماشینی مشابه صنایع دستی، این صنعت بارکود مواجه شد اما خوشبختانه  این هنر دست دوز همچنان طرفداران و علاقه مندان خاص خودش را دارد.

در انتها وی با تاکید بر این نکته که  هنر صنایع دستی هویت قومیت ها و ملت ها است افزود : هنر صنایع دستی افغانستان از تنوع و ظرافت خاصی برخوردار است  و ظرفیت های لازم برای عرضه شدن در بازار های بین المللی را  دارد که همکاری هنرمندان ، حمایت دولت و نهاد های مرتبط می تواند زمینه ساز  درآمدزایی برای خانواده ها و نگهداری و حفظ این هنر با ارزش شود.

فاطمه خاوری  گفت : امیدوارم در زمانی نه چندان دور شاهد شکوفایی این صنعت  در داخل و خارج از افغانستان باشیم.

در پیوند با این خبر بخوانید :

پنجمین برنامه «هفته هنر افغانستان» با عنوان «شب گرافیک» برگزار شد

چهارمین برنامه «هفته هنر افغانستان» با عنوان «شب نقاشی و مینیاتور» برگزار شد

«محمدرحیم صورتگر» از جایگاه هنر نقاشی در افغانستان گفت

سومین برنامه «هفته هنر افغانستان» با عنوان «شب خوش نویسی» برگزار شد

هفته هنر افغانستان با عنوان «شب موسیقی» به صورت مجازی برگزار شد

«وحید قاسمی»، زندگی نامه پدرکلانش را کتاب کرد

پیام رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی به مناسبت برگزاری هفته هنر افغانستان در ایران

«سرور بختی» : آرزو می ‌کنم صلح و آرامش پایدار در افغانستان و جهان فراگیر شود

«هفته هنر افغانستان» روز اول؛ تاکید بر ادبیات و فرهنگ مشترک ایران و افغانستان

«هفته هنر افغانستان» به صورت مجازی برگزار می شود

اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و هنری در هفته هنر افغانستان

غلامی: ایران هرگز دست از یاری افغانستان در عرصه علم اندوزی و دانش افروزی برنخواهد داشت

م ا 

نظر شما
ارسال نظر