نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2704
-
الف
+

«محمدرحیم صورتگر» از جایگاه هنر نقاشی در افغانستان گفت

«محمدرحیم صورتگر» نقاش افغانستانی از جایگاه هنر نقاشی در افغانستان و مشکلات نقاشان در این کشور سخن گفت.

به گزارش آی فیلم 2، «محمدرحیم صورتگر» نقاش افغانستانی در برنامه مجازی «جان پدر کجاستی» به مناسبت برگزاری هفته هنر افغانستان در ایران، از جایگاه هنر نقاشی در این کشور و مشکلات هنرمندان سخن گفت. 

«محمدرحیم صورتگر» گفت: نقاشی یکی از هنرهای ظریف است که امروز علاقمندان و طرفداران بسیاری دارد. این هنر در جامعه امروزی به خاطر به تصویر کشیدن ذهنیت، احساسات و عواطف انسان ها نقش ارزنده و مهمی را بازی می کند. 

وی ادامه داد: نقاشی، هنر قدرتمند و بی نظیری است که توسط آن، هنرمندان ما توانسته اند در طول زندگی مفاهیم بسیار زیادی را به انسان ها بیاموزند و از این طریق کلتور خود را از نسلی به نسل دیگر منتقل کنند. افغانستان از دوران گذشته تاکنون مدنیت های بسیاری را پشت سرگذاشته است و این در آثار تاریخی به جا مانده مشهود است. 

استاد صورتگر در پیوند با همین موضوع افزود: راه ابریشم یکی از قدیمی ترین و مهمترین مسیر های تجارتی مبادله کالا و انتقال دانش و فرهنگ بشری است که افغانستان نقطه اتصال راه ابریشم به سوی جنوب و غرب بوده است.

استاد «محمدرحیم صورتگر» با اشاره به هنر نقاشی هنرمندان افغانستان، گفت: باید بگوییم جامعه ای که چنین مدنیت هایی را در خود جای داده، امروز نقاشانی را در خود پرورش داده است که به اوج شکوفایی فکری خود رسیدند، مرحله هایی از بلوغ فکری را می گذرانند و درباره مسائل پیرامون خود شتابزده عمل نمی کنند، ذهن کاونده دارند و تحلیل گر هستند و با پدیده ها انتزاعی برخورد نمی کنند. 

وی با اشاره به مشکلات نقاشان افغانستان گفت: طی دوره های گذشته نسبت به نقاشان و هنرمندان بی مهری و بی توجهی صورت گرفته است، به طور مثال می توان به نبود گالری های دائمی برای به نمایش گذاشتن آثار نقاشی هنرمندان و بازارهایی برای فروش این آثار اشاره کرد.

«محمدرحیم صورتگر» نقاش افغانستانی متولد ۱۳۳۷ خورشیدی در مزار شریف، دانش آموخته رشته گرافیک می باشد.

وی فعالیت حرفوی و هنری در رشته های مینیاتور، نقاشی و کارهای گرافیکی طرح و دیزاین در خلق آثار متعددی از زندگی مردم و طبیعت زیبای افغانستان دارد.

همچنان او تجربه برگزاری و حضور در بیش از هفتاد نمایشگاه هنری در داخل و خارج کشور و کسب عناوین برتر در جشنواره ها و مسابقات را دارد.

گفتنی است هفته گرامی‌داشت هنر افغانستان، شنبه 22 قوس(آذر) به صورت مجازی افتتاح شده و تا 28 قوس(آذر) ادامه دارد.

بازدید از نمایشگاه و شرکت در جلسات گفتگو برای عموم آزاد است.

بیشتر بخوانید :

پیام «غلامعلی حداد عادل» به مناسبت برگزاری هفته هنر افغانستان در ایران

داکتر «علی اکبر صالحی»: میان ایران و افغانستان به لحاظ فرهنگی هیچ مرزی وجود ندارد

غلامی: ایران هرگز دست از یاری افغانستان در عرصه علم اندوزی و دانش افروزی برنخواهد داشت

«هفته هنر افغانستان» به صورت مجازی برگزار می شود

اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و هنری در هفته هنر افغانستان 

م ح

 

نظر شما
ارسال نظر