نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2549
-
الف
+

از کتاب و مستند زندگی «قاسم افغان» رونمایی شد

در شصت و چهارمین سالروز درگذشت استاد «قاسم افغان» از کتاب و مستند زندگی این استاد موسیقی افغانستان رونمایی شد.

به گزارش آی فیلم 2 ،«وحید قاسمی» نواسه استاد قاسم افغان هنرمند مشهور رادیو تلویزیون ملی افغانستان ، شصت و چهارمین سالروز درگذشت پدر بزرگش را با رونمایی از کتاب یادنامه  استاد قاسم و ساخت مستند تصویری درباره او گرامی داشت.

محتوای این کتاب و مستند تصویری با عنوان یادنامه استاد قاسم از سوی وحید قاسمی نواسه این استاد موسیقی گردآوری شده است.

«مخدوم رهین» وزیر پیشین اطلاعات و فرهنگ افغانستان گفت: «در زمانه های قرون قدیم، باوجود تعصباتی که بود، در هر دوره موسیقی و استادان موسیقی حضو داشتند. در سرزمین ما آخرین دوره درخشش موسیقی عصر بابرشاه است.»

وحید قاسمی نیز بیان کرد : «مستندسازی، گردآوری آثار موسیقی هنرمندان، اقوام در افغانستان یک امر ضروری است به دلیل این که در جنگ های چهل و پنج ساله همه ارزش ها از یک نسل به دیگر به شکل طبیعی انتقال پیدا می کرد.»

طلوع نیوز نوشت: استاد قاسم که سپس موسیقی را علمی نزد یکی از استادان بزرگ هند فراگرفت، با شناخت تفاوت های موسیقی افغانستان و هند، برای توسعه موسیقی افغانستان کوشید و با انتخاب شعرهایی از بیدل، مولانا و حافظ توانست موسیقی را از برخوردهای افراط گرایانه دور نگهدارد.

به گفته تاریخ دانان، پیشینه موسیقی در افغانستان کنونی یا در خراسان دوره اسلامی و آریانای باستان به نخستین ترانههای آریایی می رسد.

قاسم افغان یا استاد قاسم موسیقی‌دان پرآوازه اهل افغانستان است و در سال ۱۳۰۳ هجری خورشیدی ۱۹۲۴ میلادی در کوچه خواجه خردک یا خرابات متولد شد.

پدر او استاد ستارجو یکی از موسیقی‌دانان ایالت کشمیر بود که  نوازنده دربار امیر عبدالرحمن بود.

استاد قاسم افغان در سیزده‌سالگی به هنر موسیقی روی آورده و از همین سن در دربار عبدالرحمن خان راه یافت.

وی کتاب بیدل و حافظ را می‌خواند و از آن غزل آهنگ می‌ساخت و خود شعر می‌سرود و در گفتن شعر کنایه خیلی مشهور بود.

قاسم افغان در دربار شاه امان‌الله مقام خیلی والایی داشت و مدتی به به عنوان معلم موسیقی در لیسه حبیبیه ایفای وظیفه نمود و مفتخر به دریافت ۳ نشان به نام‌های مسرت، یادگار استقلال، و مطلا گردیده است. 

استاد در مدت ۵۰ سال عمرش ۱۰۰ شاگرد تربیت نمود، از جمله استاد رحیم بخش، استادمیرزاحسین، و سه پسر او یقوب ، یوسف و آصف قاسمی می‌توان نام برد که همه این‌ها با رادیو افغانستان همکاری داشته و آهنگ‌های زیاد از خود به جا گذاشته‌اند.

وی در ۲۲سنبله(شهریور) ۱۳۵۲ ه‍.ش در شهر کابل وفات یافت و پیکرش در مقبره شهدای صالحین به خاک سپرده شد.

م ا 

 

نظر شما
ارسال نظر